ТЕМА

Як у киян вкрали аеропорт "Жуляни"

14 декабря 2015 | 08:15 , ТЕМА

Вже не перший рік в аеропорту діє коммпанія "Майстер-Авіа", яка фактично монополізувала "Жуляни", висмоктуючи гроші з його бюджету. В розпорядженні "ТЕМИ" - вельми цікава довідка. Той, хто дочитвє до кінця дізнається не лише про всіх схеми, за якими йде пограбування аеропорту, а й прізвища тих, мусив би сидіти за гратами. Проте, міністерство робить вигляд, що нічого не знає. Питання: тоді що змінилося у керівництві галуззю протягом двох років? Ми особисто не бачимо змін.


Інформаційна довідка

Суть проблемного питання:

Комунальне підприємство «Міжнародний аеропорт «Київ» (Жуляни) (далі по тексу - КП МА «Київ» (Жуляни), яке утворено на власності територіальної громади м. Київ, з 2011р. використовується тільки в приватних інтересах власників ТОВ «МАСТЕР-АВІА», у збиток громаді міста.

 

Зміст проблемного питання (Історія поглинання КП МА «Київ» (Жуляни):

 

1.  Генеральним директором КП МА «Київ» (Жуляни) з 2009 року призначається особа тільки "за рекомендацією" власників ТОВ «МАСТЕР-АВІА».

З листопада 2009 р. генеральним директором був призначений Кострожевський Денис Борисович (на даний час – голова спостережної ради ТОВ «МАСТЕР-АВІА», його співвласник в партнерстві з Хмельницьким В.І. та Івановим А.А.).

З червня 2011 р генеральним директором був призначений Нестеренко Олександр Михайлович (до цього багато років працював у Хмельницького В.І.).

 

2.  ТОВ «МАСТЕР-АВІА» отримало в оренду земельну ділянку що була в користуванні КП МА "Київ" (Жуляни).

У березні 2010 року було припинено право користування КП МА "Київ" (Жуляни) земельними ділянками загальною площею 15,3771 га (2 ділянки площею  1,8671 га та 13,51 га) за адресою:              м. Київ, Солом'янський район, вул. Медова (аеропорт "Київ", Жуляни) та передано ці ділянки у власність гаражно-будівельному кооперативу "БУДІНДУСТРІЯ" (рішення Київської міської ради         № 492/3930 від 25.03.2010 р.).

У травні 2010 року власником зазначених ділянок стає ТОВ «МАСТЕР-АВІА» (згідно державних актів на право власності).

У червні 2011 р. цільове призначення земельних ділянок було змінено, та ТОВ «МАСТЕР-АВІА» отримало дозвіл на будівництво, обслуговування та експлуатацію комплексу будинків і споруд для обслуговування міжнародного аеропорту «Київ» (Жуляни) (рішення Київської міської ради №339/5726 від 23.06.2011р.).

 

3.  Власники ТОВ «МАСТЕР-АВІА» надали КП МА "Київ" (Жуляни) кредит під заставу майна для погашення боргів, які самі і "створили".

У березні 2010 р. КП МА «Київ» (Жуляни) отримало дозвіл Київради на заставу будівель та споруд що знаходяться на балансі підприємства, для отримання банківського кредиту в межах                   20 млн. грн. на поповнення обігових коштів комунального підприємства (рішення Київради №467/3905 від 25.03.2010 р.).

КП МА «Київ» (Жуляни) під керівництвом Кострожевського Д.Б. отримало відповідний кредит під заставу будівель та споруд у ПАТ КБ «Хрещатик», одним з власників якого                               був Іванов А.А.


 

4.  ТОВ «МАСТЕР-АВІА» отримало в оренду комплекси будівель та споруд                                КП МА «Київ» (Жуляни).

У травні 2010 р., з метою залучення інвесторів до реконструкції аеропорту «Київ» (Жуляни) та на виконання заходів, щодо реалізації «Стратегічної концепції подальшої роботи та розвитку комунального підприємства "Міжнародний аеропорт "Київ" (Жуляни)", Київської міською радою було оголошено конкурс на право оренди комплексів будівель, споруд і обладнання, що належать до комунальної власності територіальної громади м. Київ та перебувають на балансі КП МА «Київ» (Жуляни) (оголошення в газеті «Хрещатик» від 21.05.2010 р.).

Одними з основних умов конкурсу для орендарів були (протокол постійної комісії Київської міської ради з питань власності № 51 від 18.05.2010р.):

  • погашення заборгованості КП МА «Київ» (Жуляни) перед ПАТ  КБ «Хрещатик» (контрольований власниками ТОВ «МАСТЕР-АВІА») у розмірі 22 465 млн. грн.;
  • будівництво, за власні кошти, нового пасажирського терміналу, пропускною здатність 320 пасажирів на годину та загальною площею не менше 12 тисяч квадратних метрів;
  • наявність згоди балансоутримувача: КП МА «Київ» (Жуляни) (керівником якого був Кострожевский Д.Б. - один з власників ТОВ «МАСТЕР-АВІА»);
  • переможцем конкурсу може стати учасник який запропонує більший розмір орендної плати при обов’язковому виконанні інших умов, зазначених в документах конкурсу.

На участь у конкурсі подали документи ТОВ «Промсоцрозвиток», ТОВ «МАСТЕР-АВІА» та адвокатська компанія ТОВ «Правнича фірма ЕНД ПІ». При цьому один із формальних власників                             ТОВ «МАСТЕР-АВІА» та ТОВ «Правнича фірма ЕНД ПІ» один і той  самий : ТОВ «Акерс Інвест».

Незважаючи на те, що ТОВ «Промсоцрозвиток» було запропоновано розмір орендної плати (15% до оціночної вартості майна) втричі більший ніж запропоноване ТОВ «МАСТЕР-АВІА» (5,5%), але не надало згоду балансоутримувача, переможцем конкурсу було визначено                          ТОВ «МАСТЕР-АВІА» (протокол засідання постійної комісії Київради з питань власності                         № 54 К від 18.06.2010 р.).

Результати конкурсу були затверджені Київською міською радою (рішення № 1023/4461 від 08.07.2010 р.). При цьому, до порядку денного проект рішення був внесений під час проведення засідання сесії, без додержання передбаченої Регламентом процедури: без попереднього розгляду профільними комітетами та на Президії Київради.

При спробі ТОВ «Промсоцрозвиток» в судовому порядку оскаржити рішення Київради               № 1023/4461 від 08.07.2010 р. з'ясувалося, що це "рішення взагалі відсутнє" і, відповідно, відсутній предмет спору. Після програшу ТОВ «Промсоцрозвиток» у трьох судових інстанціях Київрадою було прийнято нове рішення «Про передачу майна територіальної громади міста Києва на конкурсних засадах» та визначено таким, що втратило чинність рішення Київради №1023/4461 від 08.07.2010р., (якого нібито взагалі не було) (рішення Київської міської ради № 28/5415 від 17.02.11р.).

У липні 2011 р. КП МА «Київ» (Жуляни) з переможцем конкурсу ТОВ «МАСТЕР-АВІА було укладено договір оренди № 240-2011 від 18.07.2011р. терміном на 49 років (рішення Київської міської ради №28/5415 від 17.02.11р. «Про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду на конкурсних засадах»).

 

5.  ТОВ «МАСТЕР-АВІА» отримало у використання реконструйовану за державні кошти злітно - посадкову смугу КП МА «Київ» (Жуляни).

В рамках підготовки та проведення в Україні  фінальної  частини  чемпіонату Європи 2012 року з футболу, за рахунок коштів державного бюджету у розмірі 231,4 млн. грн., були реконструйовані злітно - посадкова смуга, перон, руліжна доріжка, світлосигнальне обладнання                       КП МА «Київ» (Жуляни).

Враховуючи, що більшість коштів від використання вказаних об'єктів КП МА «Київ» (Жуляни) отримує ТОВ «МАСТЕР-АВІА», то при виникненні необхідності їх наступного ремонту, кошти на його виконання будуть знову залучатися з державного (або місцевого) бюджету.

 

6.  Більшість персоналу КП МА «Київ» (Жуляни) переведено до ТОВ «МАСТЕР-АВІА»,  а в КП МА «Київ» (Жуляни) вони працюють за сумісництвом.

Це, з одного боку, забезпечує повний контроль власників ТОВ «МАСТЕР-АВІА» за господарською діяльністю КП МА «Київ» (Жуляни). З іншого - КП МА «Київ» (Жуляни) не в змозі самостійно виконувати необхідні функції юридичної особи, такі як укладання договорів, ведення взаєморозрахунків з суб’єктами  авіаційної діяльності тощо.

 

7.  Договори, за якими КП МА «Київ» (Жуляни) отримувало будь-який дохід були переукладені з ТОВ «МАСТЕР-АВІА».

Всю прибуткову діяльність, яка була в КП МА «Київ» (Жуляни) переведена до                              ТОВ «МАСТЕР-АВІА».

 

Між КП МА «Київ» (Жуляни) та ТОВ «МАСТЕР-АВІА» укладено договір комісії, відповідно до якого ТОВ «МАСТЕР-АВІА» отримує всі доходи від послуг які залишилися, та надаються безпосередньо КП МА «Київ» (Жуляни) суб’єктам авіаційної діяльності.

В наслідок чого ТОВ «МАСТЕР-АВІА» отримує додатковій дохід у вигляді 7 % комісійної винагороди та залучає безоплатні додаткові оборотні кошті для обслуговування свого кредиту, за рахунок якого були збудовані власні пасажирські термінали.

Відповідно, у зв'язку з тим, що всі кошті КП МА «Київ» (Жуляни) отримує тільки від                   ТОВ «МАСТЕР-АВІА», вони повертаються до КП МА «Київ» (Жуляни) у строки визначені                   ТОВ «МАСТЕР-АВІА», а всі витрати КП МА «Київ» (Жуляни) попередньо узгоджуються з                  ТОВ «МАСТЕР-АВІА».

 

У серпні 2011 року, за ініціативою КП МА «Київ» (Жуляни), більшість договорів, що діяли між суб'єктами авіаційної діяльності та КП МА «Київ» (Жуляни), було переукладено з                        ТОВ «МАСТЕР-АВІА».

Але ТОВ «МАСТЕР-АВІА» не має право укладати більшість таких договорів, а тим більше, узгоджувати заявки на отримання або продовження Сертифікатів відповідності Державіаслужби України та визначати умови здійснення діяльності інших суб’єктів господарювання на території аеропорту «Київ» (Жуляни).

З метою приховування вищевказаного становища, КП МА «Київ» (Жуляни) підтримується в прибутковому стані. При цьому, його прибуток використовується на користь ТОВ «МАСТЕР-АВІА» (наприклад, купується майно, яке необхідне в діяльності ТОВ «МАСТЕР-АВІА»).

 

8.  ТОВ «МАСТЕР-АВІА» будує власні пасажирські термінали, а пасажирський термінал КП МА «Київ» (Жуляни) закриває і не дозволяє його використовувати за призначенням з метою запобігання конкуренції.

Єдиний аеровокзал КП МА «Київ» (Жуляни) був в 2011 р. узятий в оренду ТОВ «МАСТЕР-АВІА» разом з іншими об'єктами КП МА «Київ» (Жуляни).

У травні 2012 р. ТОВ «МАСТЕР-АВІА» завершило будівництво та ввело в експлуатацію перший власний термінал «А» для обслуговування пасажирів міжнародних рейсів.                                     А у жовтні 2013 р. ТОВ «МАСТЕР-АВІА» відкриває термінал «D» для обслуговування пасажирів внутрішніх рейсів, в грудні 2013 р. - Бізнес термінал «В» для обслуговування  рейсів бізнес авіації.

Для будівництва власних терміналів ТОВ «МАСТЕР-АВІА» власних коштів не використовує, залучає кредит у розмірі 50 млн. дол. США у АБ "Сбербанк Росії".

При цьому реконструкцію зовнішніх інженерних мереж під будівництво нових терміналів, власником яких є ТОВ «МАСТЕР-АВІА», було проведено КП МА «Київ» (Жуляни), за рахунок коштів місцевого бюджету у розмірі 26,8 млн. грн.

 

Відповідно, ТОВ «МАСТЕР-АВІА переводить обслуговування рейсів всіх авіакомпаній до власних терміналів з аеровокзалу КП МА «Київ» (Жуляни), який перестає використовуватися.

 

В січні 2015 р. ТОВ «МАСТЕР-АВІА» закриває й останній об'єкт аеровокзалу КП МА «Київ» (Жуляни): VIP – сектор (у якому тільки за 2013 р. аеропортом було отримано 33 млн. грн. прибутку) та переводить обслуговування пасажирів до власного Бізнес терміналу «В».

Аеровокзал КП МА «Київ» (Жуляни) залишається в оренді ТОВ «МАСТЕР-АВІА», за призначенням не використовується. Від оренди його ТОВ «МАСТЕР-АВІА» не відмовляється у зв'язку з тим, що його використання іншими обслуговуючими компаніями буде складати конкуренцію власним терміналам ТОВ «МАСТЕР-АВІА».

 

9.  ТОВ «МАСТЕР-АВІА» більше не дозволяє КП МА «Київ» (Жуляни) виконувати функцію по управлінню аеродрому.

КП МА «Київ» (Жуляни), як утримувач сертифікату аеродрому, повинен бути головним центром управління та контролю в аеропорту «Київ» (Жуляни) та здійснювати координацію діяльності на аеродромі, встановлювати межі відповідальності, визначати порядок взаємодії та умови здійснення діяльності іншими обслуговуючими компаніями на території аеропорту «Київ» (Жуляни).

Проте, КП МА «Київ» (Жуляни) було усунуто власниками ТОВ «МАСТЕР-АВІА» від виконання функцій покладених на експлуатанта аеропорту (аеродрому).

Для цього створена правова колізія: КП МА «Київ» (Жуляни) є експлуатантом аеродрому, про що свідчить Сертифікат Аеродрому АА № 014123, але не є експлуатантом аеропорту, через відсутність сертифікату на здійснення діяльності з наземного адміністрування. При цьому, ТОВ «МАСТЕР-АВІА має Сертифікат на право здійснення діяльності з наземного адміністрування, але не є утримувачем сертифікату аеродрому, тому не має можливості бути експлуатантом аеропорту, а тим більше аеродрому (відповідно до пп.34, 35 ст.1 Повітряного кодексу України).

До того ж, на сьогоднішній день КП МА «Київ» (Жуляни) не уклало жодної угоди з суб'єктами авіаційної діяльності, крім ТОВ «МАСТЕР-АВІА».

Це все, в свою чергу, надало змогу ТОВ «МАСТЕР-АВІА» самостійно визначати умови надання послуг в МА «Київ» (Жуляни) та сприяло створенню для себе монопольного становища.

 

10.  В тендерах, що проводяться КП МА «Київ» (Жуляни) переможцем "стають" виключно підприємства, які пов'язані з власниками ТОВ «МАСТЕР-АВІА».

У червні 2011 р. КП МА «Київ» (Жуляни) провело процедуру закупівель щодо реконструкції зовнішніх інженерних мереж під будівництво нового терміналу аеропорту «Київ» (Жуляни), власником якого є ТОВ «МАСТЕР-АВІА», загальною вартістю 51,63 млн. грн. Переможцем стає ТОВ «БК «Міськжитлобуд». У січні-травні 2013 р. КП МА «Київ» (Жуляни) провело ще процедури закупівлі щодо придбання додаткових робіт з реконструкції зовнішніх інженерних мереж під будівництво нового терміналу аеропорту «Київ» (Жуляни) на загальну суму 26,8 млн. грн.. Процедура закупівлі здійснювалась в одного учасника ТОВ «БК «Міськжитлобуд».

Закупівлі здійснювались за рахунок коштів місцевого бюджету.

При цьому, ТОВ «Компанія з управління активами «Ніка – Інвест», один із засновників                  ТОВ «БК «Міськжитлобуд», одночасно є засновником ТОВ «МАСТЕР-АВІА», а одним із власників «Компанії з управління активами «Ніка – Інвест» є Кострожевський Д.Б.

У 2014 р. КП МА «Київ» (Жуляни) було проведено декілька процедур закупівлі щодо автомобілів спеціального призначення орієнтовною вартістю  10,4 млн. грн., переможцем яких стає ТОВ «МАСТЕР-АВІА». Закупівля здійснювалась за рахунок коштів КП МА «Київ» (Жуляни), але придбані автомобілі використовуються у першу чергу в інтересах ТОВ «МАСТЕР-АВІА».

 

11.  ТОВ «МАСТЕР-АВІА» монополізує ринок обслуговування авіарейсів в аеропорту «Київ» (Жуляни).

ТОВ «МАСТЕР-АВІА», спочатку, будучі однією з обслуговуючих компаній, що здійснюють свою діяльність на території аеропорту «Київ» (Жуляни), після отримання контролю над                         КП МА «Київ» (Жуляни), стає провідною обслуговуючою компанією.

Станом на кінець 2014 р. у процесі обслуговування авіаційних рейсів в МА Київ (Жуляни), крім ТОВ «МАСТЕР-АВІА», задіяні ще п’ять обслуговуючих компаній:

 

 №

 п/п

Найменування обслуговуючої компанії

 

Наявність Сертифікатів відповідності Державіаслужби України на право здійснення діяльності в МА «Київ» (Жуляни)

    Об’єм розподілу ринку послуг з наземного обслуговування , %

Наземне  адміністрування

Обслуговування пасажирів та багажу

Обслуговування на містах стоянок повітряних суден

Обслуговування на містах стоянок повітряних суден

Обслуговування  пасажирів та багажу на регулярних рейсах

1.

ТОВ «Мастер-Авіа»

+

+

+

27,4%

70%

2.

ТОВ «Інтеравіа»

+

+

+

20,6%

14,5%

3.

ТОВ «Транс-Аерохендлінг»

+

+

+

18,9%

 

4.

ТОВ «АХК «Авіахендлінг»

+

+

+

13,3%

 

5.

ТОВ «Челендж Аеропорт»

+

+

+

8,3%

 

6.

ТОВ «Українська хендлінгова компанія»

+

+

+

7,3%

15,5%

7.

Авіакомпанії що обслуговуються самостійно (авіація загального призначення, авіаційні роботи).

 

 

 

4,2%

 

Весь об’єм ринку

100 %

100 %

 

Протяом 2013 – 2015 років ТОВ «МАСТЕР-АВІА», використовуючи свій контроль над                КП МА «Київ» (Жуляни), створює умови по припиненню діяльності в аеропорту «Київ» (Жуляни) іншим обслуговуючим компаніям наступними методами:

  • Наполегливо пропонує авіаперевізникам обслуговуватися виключно в                                ТОВ «МАСТЕР-АВІА» та припинити договірні відносини з іншими обслуговуючими компаніями, натякаючи на виникнення труднощів у разі відмови.
  • Не виділяє стійки в своїх терміналах для реєстрації пасажирів та багажу іншим обслуговуючим компаніям. При цьому використання аеровокзалу КП МА «Київ» (Жуляни) власниками ТОВ «МАСТЕР-АВІА» заблоковано.
  • Не продовжує обслуговуючим компаніям дію договорів, не узгоджує заявки на отримання або продовження Сертифікатів Державіаслужби України.
  • Пропускний режим в аеропорту «Київ» (Жуляни) організовано таким чином, щоб мати можливість перешкоджати роботі персоналу та автотранспорту, задіяних в обслуговуванні авіарейсів, конкурентних обслуговуючих компаній.

 

У підсумку, за період 2 роки (з січня 2013 р. по грудень 2014р.) частка ТОВ «МАСТЕР-АВІА» у забезпеченні обслуговування пасажирів та багажу тільки на регулярних рейсах зросла з 3% до 70% від загального об’єму аеропорту.

Але головною перешкодою в остаточній монополізації послуг в аеропорту для                     ТОВ «МАСТЕР-АВІА» залишаються авіакомпанії, що приносять основні об’єми авіаперевезень в аеропорту («Wizz Air Hungary LTD» та Авіакомпанія «ЮТейр»), які мають договірні відносини з іншими обслуговуючими компаніями та не бажають обслуговуватися в ТОВ «МАСТЕР-АВІА».

КП МА «Київ» (Жуляни) сприяло створенню для ТОВ «МАСТЕР-АВІА» монопольного становища на "ринку" послуг в аеропорту «Київ» (Жуляни) та надало змогу самостійно визначати умови надання послуг, обмежуючи конкурентоспроможність інших суб’єктів господарювання без об’єктивно виправданих причин.

 

12.  ТОВ «МАСТЕР-АВІА» монополізувало використання всіх об'єктів інфраструктури КП МА «Київ» (Жуляни).

Всі об'єкти інфраструктури аеропорту «Київ» (Жуляни) або належать ТОВ «МАСТЕР-АВІА», або їм орендуються у КП МА «Київ» (Жуляни).

А якщо вони належать іншим суб'єктам господарювання, то доступ персоналу та автотранспорту до цих об'єктів обмежується пропускною системою аеропорту, підконтрольною                               ТОВ «МАСТЕР-АВІА».

Відповідно, використання всіх об'єктів, регулюється безпосередньо власниками                               ТОВ «МАСТЕР-АВІА».

Тому, якщо у ТОВ «МАСТЕР-АВІА» немає необхідності в використанні деяких об’єктів, то вони не можуть використовуватись конкурентними обслуговуючими компаніями.

 

13.  Власники ТОВ «МАСТЕР-АВІА».

ТОВ «МАСТЕР-АВІА» формально засноване низкою компаній: ТОВ «Авіагруп» (дата реєстрації 29.04.2010 р., власник Іванов А.А.), ТОВ «Фріланс-Транс», ТОВ «КУА «Ніка-Інвест» (власник Кострожевський Д. Б.) та ТОВ «Акерс Інвест».

У подальшому ТОВ «Авіагруп» було змінено на «МАСТЕР АВІА ХОЛДІНГ ЛІМІТІД» (Кіпр).

 

Висновки:

а)    ТОВ «МАСТЕР-АВІА» на земельній ділянці КП МА «Київ» (Жуляни) збудувало власний термінальний комплекс за рахунок кредитних коштів, повернення яких відбувається фактично за рахунок коштів КП МА «Київ» (Жуляни).

При цьому, інженерна інфраструктура термінального комплексу створена за рахунок коштів місцевого бюджету, а інфраструктура аеродрому реконструйована за рахунок коштів державного бюджету, які виділялися для КП МА «Київ» (Жуляни).

Метою власників ТОВ «МАСТЕР-АВІА» є його продаж іноземному покупцю, відповідно при продажі власники ТОВ «МАСТЕР-АВІА» отримують прибуток за рахунок комунального підприємства.

б)    Вищезазначена бізнес-схема стала можливою завдяки повної підтримки з боку                            КП МА «Київ» (Жуляни) та заступництву з боку Київської міської державної адміністрації за домовленістю з попереднім керівництвом держави.

в)    На даний час, КП МА «Київ» (Жуляни) фактично не може виконувати функції експлуатанту аеродрому (аеропорту) без "допомоги" ТОВ «МАСТЕР-АВІА», у зв'язку з відсутністю необхідного власного персоналу, сертифікатів, договорів, незаангажованого керівництва.

г)    У діях керівників КП МА «Київ» (Жуляни) по "підтримці" комерційних інтересів                    ТОВ «МАСТЕР-АВІА» є ознаки кримінального правопорушення.

д)    Зміна керівництва КП МА «Київ» (Жуляни), призведе до неможливості продати                  ТОВ «МАСТЕР-АВІА», тобто до неотримання прибутку його власниками. Відповідно, вони будуть будь-якими засобами за будь-яку ціну цьому перешкоджати.



Комментировать статью
Автор*:
Текст*:
Доступно для ввода 800 символов
Проверка*:
 

также читайте

по теме

фототема (архивное фото)

© фото: Reuters

После того, как пара россиян Оксаны Домниной и Максима Шабалина исполнила на Играх в Ванкувере оригинальный «Танец аборигенов», представители коренного населения Австралии продолжают негодовать, сообщает ИТАР-ТАСС.

   
новости   |   архив   |   фототема   |   редакция   |   RSS

© 2005 - 2007 «ТЕМА»
Перепечатка материалов в полном и сокращенном виде - только с письменного разрешения.
Для интернет-изданий - без ограничений при обязательном условии: указание имени и адреса нашего ресурса (гиперссылка).

Код нашей кнопки: