ТЕМА

ЯК НАМ РЕОРГАНІЗУВАТИ МІНЮСТ

27 апреля 2005 | 09:39 , Ігор Сідоров

Така нудна тема як реорганізація мінюсту починає здаватися захоплюючою й актуальною, коли починаєш розуміти про що йдеться. Досівдчений нотаріус кандидат наук Ігор Сідоров говорить ось про що. Про створення механізму, який дозволить повернути державі мільярдні борги, вивести з тіні грандіозні суми, які циркулюють у сфері нерухомості, про наповнення бюджету через повнокровні платежі від операцій з нерухомістю. Врешті-решт він говорить про повагу до закону - через реформу мінюсту.


Мінюст поза законом

Нині міністерство юстиції діє на підставі положення, яке затверджене далекого 1997 року Указом Президента України № 1396/97. За ієрархією нормативно-правового акту це є підзаконній акт. Але ж в правовій державі неприпустимо визначати правоспроможність центрального органу виконавчої влади підзаконним актом. За законодавством України це є порушення норми статті 92 Конституції України.

Але така неповага до вищого Закону України існувала при старій владі, бо так було вигідно. Адже у цій ситуації вищий орган у системі органів виконавчої влади був повністю залежним від кланових інтересів. Часи начебто змінилися, проте статус мінюсту не змінився.

Очевидно, що реформування органів виконавчої влади слід починати з міністерства юстиції України. Бо саме цей орган забезпечує правове виконання завдань Кабінету Міністрів України та визначає правову політику держави. Аби обгрунтувати таке твердження, розглянемо діяльність, або точніше буде сказати безпорадність, мінюсту з двох надзвичайно важливих питань.

Борги, яких не можна повернути

Не є таємницею, що заборгованість перед державою тільки в енергетичній сфері складає приблизно 23 млрд. гривень. Забезпечити стягнення до бюджету таких астрономічних сум при існуючій системі органів виконавчої влади та діючих нормативно-правових актів не можливо. Водночас ліквідність грошової заборгованості Державі знецінюється, зменшуючи власну ліквідність по відношенню до валют першої категорії.

Діючий мароторій на стягнення боргу з державних підприємств та неузгодженності у правовій работі Міністерства економіки, Державної податкової адміністрації та Міністерства юстиціїї й відсутності державної політики щодо цього, спричиняє значні збитки Держави. Й за нинішніх обставин цьому не можна дати ради, бо маємо лебідя, рака й щуку у вигляді трьох відомств, кожне з яких працює в автономному режимі. Судіть самі.

За діючим законодавством України міністерство економіки має у своєму складі управління з питань банкрутсва, яке за своїм положення керує та організує ведення процедур банкрутства;

Міністерство юстиції має - департамент державної виконавчої служби, який покликаний примусово виконувати судові рішення та боргові зобовязання за виконавчими документами;

Державна податкова адміністрація має підрозділ примусового стягнення податкового боргу, що організує продаж майна боржників в рахунок погашення податковго боргу.

Відносно заборгованості державі кожен з цих органів виконавчої влади діє самостійно і не узгоджено. Неминуче стягнення боргу має бути забезпеченим інформаційно-аналітичними засобами, послідовною структурою органів виконавчої влади та правовим механізмом. Всього цього нині немає. Саме цим користувалися і користуються нечисті на руку керівники обленерго, шахт та енергогенеруючих компаній.

Ця проблема може бути вирішена шляхом поєднання в одному центральному органі виконавчої влади единий контролю за виконанням рішень судів та інших органів, примусової реалізації майна та виконання майнових зобовязань. Лише за такої схеми можна забезпечити повне надходження заборгованності до державного бюджету, збереження десятків стратегічних держпідприємств.

Сучасний нотаріат як запорука виведення з тіні ринку нерухомості

Друга невідкладна задача реформа нотаріату. Інтеграція України до Європейских інститутів та декларування нашою країною бажнання приєднатись до Міжнародного Союзу Латиського нотаріату, потребують узагальнення законодавства, що регулює систему органів нотаріату та нотаріальне провадження. Жодна з понад 80 країн, що приєдналися до Міжнародного Союзу Латиського нотаріату, не має такого принизливого становища нотаріату, як Україна.

Через нотаріат в Україні проходить понад 87 % цивільно-правового обігу Держави. Водночас нині Нотаріат України взагалі існує на підставі підзаконного нормативного акту, - інструкції МЮ України. Це безумовно порушення ст.92 Конституціїї України.

Український ринок нерухомості (земля, житлові будинки, промислові будівлі та споруди, санаторії, дитячі заклади, тощо) повністю перебуває в тіньовой сфері. А це сотні мільйонів доларів США, які повністю виключені з фінансового обігу Держави. Майно що відчужується за ціною 1.000.000 доларів, в нотаріальному документі має ціну у 30.000 гривень, й саме з цієї суми сплачуються податки та обовязкові платежі.

На цей час Міністру юстиції подано вже третю інструкцію про порядок вчинення нотаріальних дій. Але нічого принципово нового немає: знову підзаконний акт і в ньому знову ті самі підходи. Фактично такий нормативний акт це загроза національній безпеці.

За перший квартал цього року доходна частина за виконавчим провадженням Департаменту державної виконавчої служби Міністерства Юстиції України зменшилась майже вдвічі;

нотаріального провадження за договорами відчуження рухомого майна взагалі не існує;

відчуження нерухомого майна зменшилося більш, ніж на 60 відсотків.

Все це не є провиною нинішнього Міністерства Юстиції. Це є спадок, отриманий від старої влади. Чи зміниться щось найближчим часом? На мою думку міністр юстиції Роман Зварич при всій повазі до нього, зобєктивних причин не здатен самостійно випрацювати новий механізм реалізації правової політики Держави. Через це доречним й необхідним нині є утворення рішенням Премєр-міністру України координаційної групи провідних науковців і фахівців-практиків в галузях права і економіки, фінансової та банківської діяльності. Завданням комітету має бути узагальнення правових підстав виконання завдань Уряду України, надання аналітично-правового висновку та науково-методичних пропозицій щодо проведення в Україні правової реформи і реалізаціїї правової політики Держави.

Кожен крок Уряду є не лише економічним, соціальним чи політичним. Це також юридична дія. І якщо найвище державне керівництво оголосило, що Україна є правовою державою, передусім це повинно забезпечувати Міністерство юстиціїї.



Комментировать статью
Автор*:
Текст*:
Доступно для ввода 800 символов
Проверка*:
 

также читайте

по теме

фототема (архивное фото)

© фото: .

   
новости   |   архив   |   фототема   |   редакция   |   RSS

© 2005 - 2007 «ТЕМА»
Перепечатка материалов в полном и сокращенном виде - только с письменного разрешения.
Для интернет-изданий - без ограничений при обязательном условии: указание имени и адреса нашего ресурса (гиперссылка).

Код нашей кнопки: