ТЕМА

Повідомлено на що витрачають кошти стабілізаційного фонду

05 ноября 2009 | 14:14

Стабілізаційний фонд бюджету як власний «гаманець» Уряду (довідка про стан наповнення і використання коштів Стабілізаційного фонду державного бюджету у 2009 році).


 
http://www.president.gov.ua/news/15616.html

Стабілізаційний фонд запроваджено у складі державного бюджету на виконання Закону України «Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України». Згідно з ідеологією цього Закону Стабілізаційний фонд мав стати головним знаряддям антикризової реакції влади на проблеми в економіці та локомотивом, який виведе економіку з кризи. Однак на практиці така роль Стабілізаційного фонду повністю вихолощена.
І. Наповнення Стабілізаційного фонду поточного року здійснюється за залишковим принципом.
За 8 місяців до Стабілізаційного фонду залучено 2340,6 млн.грн, що складає лише 16,6% від річного плану (без урахування залишку коштів на 1 січня поточного року в обсязі 5,9 млрд.грн.), із них:
1528,3 млн.грн. за рахунок запозичень (план на рік – 4,3 млрд грн);
595,6 млн.грн за рахунок приватизації та продажу землі (план на рік – 9,8 млрд.грн.);
216,7 млн.грн. за рахунок тимчасової цільової надбавки до ставок ввізного мита.
ІІ. Рішення парламенту та дії уряду з розподілу та використання коштів Фонду не відповідають концептуальним засадам, визначеним у Законі України «Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», яким було законодавчо закріплено створення Стабілізаційного фонду, та нівелюють ідею його створення.
1. Орієнтовно третину розподілених законом про бюджет коштів планується спрямувати не на інвестиційні проекти розвитку, а розпорошено на вирішення низки поточних проблемних питань в окремих сферах (наприклад, утилізація боєприпасів і твердого ракетного палива, ліквідація шахт, придбання шкільних автобусів, рентгенотелевізійних скануючих систем для Держмитслужби, пожежної техніки та обладнання, створення фільмів національного виробництва тощо).
2. Із затверджених урядом 75 порядків використання коштів Стабілізаційного фонду менше чверті мають інвестиційний та антикризовий характер спрямування ресурсів, а прийнятими урядом рішеннями про виділення коштів Фонду на інвестиційні проекти розвитку спрямовано лише одна п’ята виділених коштів.
Довідково. На сьогодні оприлюднено 83 рішення Кабінету Міністрів України щодо виділення коштів Стабілізаційного фонду на конкретні заходи. Цими рішеннями та окремими дорученнями Прем’єр-міністра за рахунок Стабілізаційного фонду виділено коштів на суму 17,1 млрд. грн. (з урахуванням внесених змін). На інвестиційні проекти розвитку спрямовано лише одна п’ята виділених коштів.
На виплату заробітної плати та сплату податків державними підприємствами (у т.ч. через поповнення статутного фонду) урядом передбачено виділити, у тому числі й користуючись правом перерозподілу напрямів використання бюджетних коштів, понад 4 млрд. грн.
За рішенням уряду, Стабілізаційний фонд став джерелом фінансування заходів з охорони бібліотек, музеїв, заповідників, архівів (23 млн.грн.).
3. Надане Законом про бюджет уряду право здійснювати перерозподіл напрямів використання коштів Стабілізаційного фонду (за погодженням із комітетами Верховної Ради України) призвело до хаотичності та безладу у розподілі коштів Фонду, що, зокрема, підтверджується:
зі Стабілізаційного фонду за рахунок недофінансування інвестиційних програм фінансуються будь-які гострі поточні проблеми, кошти на які не виділені у бюджеті;
Довідково. Урядом на сьогодні з метою фінансування таких проблем прийнято 30 рішень про перерозподіл коштів Стабілізаційного фонду на загальну суму 5137,8 млн.грн. Серед них – виділення коштів на виплату заробітної плати шахтарям (3 836,9 млн. грн.) та працівникам ДП «Київський авіаційний завод «Авіант» і Харківського державного авіаційного виробничого підприємства та митне оформлення обладнання, закупленого за державні кошти останнім (81,8 млн. грн.); погашення бюджетної кредиторської заборгованості за виконані в 2008 році ремонтно-реставраційні роботи і роботи з інвентаризації та паспортизації пам'яток архітектури; здійснення заходів з безоплатних оформлення та видачі громадянам України державних актів на право власності на земельні ділянки; забезпечення підготовки та проведення в м. Києві дитячого пісенного конкурсу «Євробачення-2009»; забезпечення діяльності кореспондентських пунктів Українського національного інформаційного агентства «Укрінформ» за кордоном; забезпечення речовим майном військовослужбовців та задоволення інших невідкладних потреб Збройних Сил тощо.
Урядом доручається Мінфіну змінювати розпис, а Держказначейству перераховувати кошти без попереднього погодження перерозподілу напрямів їх використання з комітетами Верховної Ради України, чим вимога закону перетворюється у формальність;
Довідково. Наприклад, відповідні доручення Мінфіну та Держказначейству надаються у розпорядженнях Кабінету Міністрів України від 14жовтня 2009 року № 1268-р «Про виділення коштів із Стабілізаційного фонду на будівництво автотранспортної магістралі через р.Дніпро у м.Запоріжжі», від 21 жовтня 2009 року №1125 «Питання використання у 2009 році коштів Стабілізаційного фонду для здійснення заходів щодо забезпечення діяльності Київського апеляційного адміністративного суду», проекті розпорядження «Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2009 року № 953-р» щодо виділення коштів Стабілізаційного фонду для завершення будівництва соціально-значущих об’єктів у Чернівецькій області;
допускається перерозподіл коштів з визначеного Законом напряму в обсягах, більших ніж передбачено Законом за цим напрямом.
Довідково. За рахунок коштів, передбачених у Законі на збільшення статутних капіталів відкритого акціонерного товариства «Державний ощадний банк» та відкритого акціонерного товариства «Державний експертно-імпортний банк», у т.ч. для іпотечного кредитування житла, перерозподілено на 38,1 млн.грн. більше за обсяг, встановлений у Законі.
Також абсурдним є те, що із наявних до 15 жовтня п.р. 65,2 млн. грн., нерозподілених Законом за напрямами видатків Стабілізаційного фонду, урядом вже було виділено за рахунок нерозподілених коштів без здійснення перерозподілу між напрямами понад 2,2 млрд. грн. Це спонукало уряд рятувати ситуацію шляхом ініціювання неконституційних, на нашу думку, змін до Закону про бюджет, які дали змогу збільшити нерозподілений залишок Стабілізаційного фонду.
Довідково. Затверджені у бюджеті кошти Стабілізаційного фонду відповідно до статті 76 Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» майже повністю розподілені за 22 напрямами використання. Нерозподіленими Законом було залишено 65,2 млн. грн.
З урахуванням змін до зазначеної статті, внесених Законом України від 21 серпня 2009 року № 1608-VI «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» та деяких інших законів України», та зважаючи на вже розподілені станом на 1 вересня п.р. за виключеними нормами кошти до набрання чинності внесеними змінами, нерозподілений Законом залишок збільшено до 3175,1 млн. гривень.
4. Із 40 профінансованих за 8 місяців п.р. програм Стабілізаційного фонду лише 9 носили інвестиційний характер на суму 1092,1 млн.грн. або 21,8% загального обсягу фінансування.
Довідково. Всього за 8 місяців цього року зі Стабілізаційного фонду фактично профінансовано 5 004,7 млн.грн., що складає 37,3% до планових асигнувань на січень-серпень, або 25,1% річного обсягу фонду, визначеного Законом про Державний бюджет України, з яких:
2 603,2 млн.грн. – на державну підтримку вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості продукції (для виплати заробітної плати (з нарахуваннями) шахтарям);
284,0 млн.грн. – на державну підтримку будівництва об’єктів вугле- і торфодобувних підприємств;
260,0 млн.грн. – на реалізацію інвестпроектів на підприємствах авіабудування;
239,9 млн.грн. – на реконструкцію стадіону «Олімпійський»;
200,0 млн.грн. – на будівництво мостового переходу через р. Дніпро у м.Києві;
200,0 млн.грн. – на придбання спецтехніки для забезпечення цивільного захисту;
182,5 млн.грн. – на закупівлю озброєння і військової техніки Міноборони;
153,3 млн.грн.– на будівництво, реконструкцію та ремонт аеропортів;
142,4 млн.грн. – на здійснення м. Києвом функцій столиці;
136,7 млн.грн. – на поповнення статутного фонду ДП «Завод імені В. О. Малишева» для виплати заробітної плати;
128,8 млн.грн. – на реалізацію інвестиційних проектів соціально-економічного розвитку регіонів;
473,9 млн грн було розпорошено ще за 29 програмами.
Отже, на сьогодні Стабілізаційний фонд урядом перетворено у власний «гаманець», за допомогою якого він в авральному порядку маскує прогалини в економіці в цілому та діяльності окремих підприємств зокрема.


Комментировать статью
Автор*:
Текст*:
Доступно для ввода 800 символов
Проверка*:
 

также читайте

по теме

фототема (архивное фото)

© фото: Сергей Долженко

Хлопцы, гей!

   
новости   |   архив   |   фототема   |   редакция   |   RSS

© 2005 - 2007 «ТЕМА»
Перепечатка материалов в полном и сокращенном виде - только с письменного разрешения.
Для интернет-изданий - без ограничений при обязательном условии: указание имени и адреса нашего ресурса (гиперссылка).

Код нашей кнопки: