Міністерство освіти і науки оприлюднило листа № 1/9-217 від 31 березня 2010 року, яким встановлюються правила проведення державної підсумкової атестації в школах. Лист розміщений на сайті МОН.
Окрім підтвердження проведення ДПА в 11 класах з 11 по 18 травня у формі підсумкових контрольних робіт (як встановлено листом МОН від 1 лютого), у документі також окремо виписано процедуру вирахування середнього балу атестату та переведення його у 200-бальну шкалу. Такий середній бал буде додаватись до суми балів, отриманих абітурієнтом за результатами зовнішнього незалежного оцінювання.
Проте при цьому, не було внесено змін до умов прийому до вищих навчальних закладів на 2010 рік, п. 7.7 яких встановлює, що "для конкурсного відбору осіб, які на основі повної загальної середньої освіти вступають для здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста, бакалавра (спеціаліста, магістра медичного та ветеринарно-медичного спрямувань), враховується середній бал документа про повну загальну середню освіту з округленням до десятих частин бала (за 12-бальною шкалою) шляхом додавання до суми балів сертифіката з конкурсних предметів.
"Умови прийому затверджуються наказом міністра, відповідно, вони мають вищу силу аніж лист, що має тільки рекомендаційний характер. Внесення змін до наказу потребуватиме затвердження в Міністерстві юстиції. Вочевидь, для уникнення складнощів, пан Табачник вирішив внести зміни листом. Разом з тим, у разі відсутності змін до умов прийому, абітурієнти можуть позиватися до міністерства з вимогами зарахування середнього балу всім абітурієнтам за 12-бальною шкалою. Чи це той хаос, якого сподівається міністр для повної дискредитації чинних умов вступу - незрозуміло. Проте у будь-якому випадку, його дії зі зміни умов вступу за два місяці до початку вступної кампанії є абсолютно некоректними по відношенню до абітурієнтів," - переконана експерт з освітніх реформ Інна Совсун.
Сумнівною є також аргументація щодо причин таких дій. Пан Табачник стверджує, що підвищення ролі атестату необхідне для того, щоб мотивувати учнів в школах вчити всі предмети, а не тільки ті, з яких вони планують складати ЗНО. Водночас, за два місяці до закінчення школи такі кроки позбавлені сенсу і призведуть тільки до відновлення корупції в школах.
Посилювати важливість атестату при вступі можливо тільки у разі викорінення соціально-економічних передумов корупції та вирівнювання рівня підготовки в різних школах. Наразі ж цей крок є популістським заграванням нового міністра з вчителями та нівелюванням досягнень зовнішнього незалежного оцінювання.
Центр дослідження суспільства (ЦДС) – незалежний некомерційний науково-дослідний центр дослідження соціальних проблем. Головними темами досліджень ЦДС є питання реформ у вищій освіті, громадські протести, гендерна рівність та трансформації міського простору.