ТЕМА

«Конверт» живий!

21 мая 2024 | 07:24 , Сергій Куюн

Майже мільярд гривень недоотримують місцеві бюджети через "хитрозробленість" паливних трейдерів.


Подивіться на цей малюнок – офіційні зарплати у ТОП-10 мереж по кількості АЗС.
 
Це одна з найпоказовіших ілюстрацій того, як можна за допомогою елементарного порівняння визначити джерело декількох додаткових мільярдів гривень до місцевих та центрального бюджетів (саме туди згідно законодавства йде податок на доходи фізичних осіб або ПДФО).
Основну масу зарплатного фонду формує «лінійний» персонал АЗС – «пістолетники», касири, оператори АЗС. Вони зароблять найменше, але їх багато. Відчутно більше, на рівні офісних співробітників та навіть більше, заробляють водії бензовозів (дуже цінні кадри, які зокрема здатні тижнями сидіти на заблокованому кордоні) та, зрозуміло, «топи».
Об’єктивне уявлення про реальний середній рівень зарплат на паливному ринку дають показники AMIC і Shell: у 2023 році оклади були трохи вище 20000 грн на місяць або близько 16500 грн «на руки». (На кінець року в AMIC вже було 22500 грн/міс).
Чому насамперед вони? Бо це представництва західних компаній, де не розуміють інакших методів виплати зарплат, а живу готівку бачили тільки в бойовиках. Кеш для доплати у «конвертах» треба десь брати, а це означає участь у інших «поганках», пов’язаних з «оптимізацією» прибутку та ПДВ. Тобто ця крива доріжка може завести дуже далеко, зокрема до блокування бізнесу як такого. Ніякому іноземцю-директору така історія не потрібна і від ніколи на неї не підпишеться.
Хоча є «проблиски» й серед наших. ОККО та UPG тримають максимальні оклади та ще й примудрились підняти їх протягом 2023 року на 31-43%. Це реальний індикатор змін в оплаті праці, викликаний нестачею робочої сили, що зростає.
Під кінець року застрибнув на підніжку «першого» вагону WOG, для цього мережі довелось протягом року підняти зп на майже рекордні для галузі 82%. Відповідно відрахування ПДФО й ЄСВ за рік зросли на 70 млн грн на квартал.
В цілому ОККО, UPG та WOG сформували 180 млн грн із загальних 215 млн грн, на які зросли виплати ПДФО та ЄСВ у IV кв. порівняно з I кв. 2023 року.
У другому «вагоні» їдуть хитрозроблені. Персонал в цих мережах отримує значно менше, ніж у першому. Хтось вірить в те, що роботяга на Avantage 7 заробляє вдвічі менше, ніж на UPG або ОККО? Він менше їсть чи у нього безкоштовний проїзд у громадському транспорті?
Але Avantage хоч старався – зростання «офіційки» на 80% за рік. Тоді як в БРСМ за рік зарплати майже не змінились й на кінець року були втричі нижчі за лідерів – 7000 грн на місяць! І це ж, зауважимо, середні! Тобто є ентузіасти, які виживають за 5000?
Найбільш лояльний до своїх роботодавців персонал працює в KLO – 5800 грн на місяць. Зазначимо, що станції цієї мережі розташовані виключно у Києві й області, де доходи максимальні по країні.
Як свідчать дані за попередні квартали, в абсолютній більшості регіональних мереж офіційні ставки не перевищують 10000 грн/міс., що є очевидною картиною оптимізації ПДФО та ЄСВ.
Але ж проблема не тільки у зарплатних податках. Як вже зазначав, щоб платити у «конвертах», потрібна готівка. Наприклад, за моїми розрахунками, тій же БРСМ необхідно доплачувати робітникам «живими» грошима 41 млн грн, Avantage – під 10 млн на місяць. Якщо «в білу», то треба було б заплатити біля 20 млн ПДФО та ЄСВ. Якщо виходити в кеш через необліковану готівку на АЗС та податкові ями, то втратиш максимум 5 млн. По року дуже суттєва «економія», тільки на дві зазначені мережі «наоптимізували» тільки на зарплатних податках понад 180 млн грн.
Якщо прийняти, що де-факто всі мережі платять на руки по своїм мережам, як перша «п’ятірка» – 20000 грн на руки – втрати ПДФО та ЄСВ від другої «п’ятірки» зарплатного рейтингу у 2023 році складуть 990 млн грн. Якщо ж екстраполювати такі показники на решту ринку за виключенням першої п’ятірки, отримаємо понад 7 млрд грн на рік.
І це ще не все. Якщо податківці придушать змусять овервинахідливих нафтобарончиків платити об’єктивні зарплати, то «відгодують» не двох (ПДФО та ЄСВ), а трьох зайців – податок на прибуток, адже він головним чином страждає через вивід кешу. Всі цифри для аналізу у податківців є, залишились формальності. Мова про чималенькі гроші, які дуже потрібні воюючий країні.
P.S. І це ж тільки мережі АЗС, а таке ж скрізь й всюди, яку галузь не візьми. Ми настільки глибоко сидимо в цьому лайні й настільки звикли до нього, що навіть вже не розуміємо, яка це діч. В Європі такий схематоз у нафтовій галузі просто не розуміють, а у більшості країн постсовка про таке вже просто забули, бо «обнулять» швидко. Тим часом ми непомітно звикли до того, що хтось постійно краде вже не просто у держави, а де-факто у воюючої армії.
 


Комментировать статью
Автор*:
Текст*:
Доступно для ввода 800 символов
Проверка*:
 

также читайте

по теме

фототема (архивное фото)

   
новости   |   архив   |   фототема   |   редакция   |   RSS

© 2005 - 2007 «ТЕМА»
Перепечатка материалов в полном и сокращенном виде - только с письменного разрешения.
Для интернет-изданий - без ограничений при обязательном условии: указание имени и адреса нашего ресурса (гиперссылка).

Код нашей кнопки: