Українські моряки із піратами - у мирі та злагоді03 октября 2008 | 09:06 , РНБОУ Поки озброєні до зубів пірати утримують судно із українським екіпажем, оточене військовими судами західних країн та водночас піратськими суднами, до нього стрімко наближається російський сторожовик. РНБО звинувачує Тимошенко в тому, що вона ставить країну у незручне становище. З"ясувалося, що "Фаіна" здійснювало третю поставку зброї в Африку згдіно єдиного контракту. Заява Апарату РНБО України
у зв’язку із захопленням морськими піратами поблизу узбережжя Сомалі судна „ Faina ” з екіпажем У зв’язку із захопленням сомалійськими піратами судна « Faina » біля узбережжя Сомалі із переважно українською командою на борту, Апарат Ради національної безпеки і оборони України повідомляє, що, згідно з інформацією від доступних офіційних джерел, на даний час всі члени екіпажу живі та здорові. За цими ж даними 28 вересня від серцевого нападу, спровокованого гіпертонічним кризом, раптово помер капітан судна В. Колобков. Апарат РНБО висловлює глибоке співчуття сім’ї та близьким капітана і розділяє з нею страждання від цієї тяжкої втрати. Обов’язки капітана виконує старший помічник В. Нікольський.
На верхній палубі судна і в надпалубних приміщеннях перебуває в середньому 50 піратів озброєних різноманітною автоматичною стрілецькою зброєю. За даними візуальних спостережень пірати постійно розосереджені серед членів команди судна, спільно приймають їжу, якої на судні залишається ще достатньо. На сьогодні немає даних про застосування проти членів команди будь-яких агресивних або насильницьких, особливих дій або процедур, що могли погіршити існуючий статус заручників чи перевести його в критичний стан. На судні було зафіксовано декілька випадків стрілянини. Разом з тим, жертв не помітно. Одночасно біля судна постійно перебувають від 3 до 6 легких суден із озброєними піратами.
27 вересня, внаслідок переговорів між Україною і США та координації дій спецслужб цих та інших країн, до судна « Faina » підійшов американський есмінець з керованою ракетною зброєю « Howard », що забезпечив контроль над пересуванням « Faina » та унеможливив будь-які несанкціоновані дії із військовим вантажем на його борту. Судно вимушено було стати на якір на віддалі 7- 8 миль від пустельного берега в районі рибацького містечка м. Хобйо. З військового есмінця ведеться цілодобове технічне, візуальне спостереження, для його забезпечення використовується гелікоптер. До місця стоянки « Faina » підійшли і ведуть патрулювання ще чотири військові кораблі зі складу 5-го флоту США, а також Великобританії і Франції. Пройшовши Середземне море, до місця захоплення судна « Faina » швидко рухається морський сторожовик «Нєустрашимий» російських ВМФ, прибуття якого очікується найближчим часом. Уповноважені українські органи проводять координацію із відповідними відомствами РФ.
Вантажне судно « Faina » (типу Ro-Ro) під прапором Белізу і належністю до панамської компанії Waterlux , виконувало комерційний рейс із СМП Октябрськ (м. Миколаїв, Україна) до морського порту Момбаса (Республіка Кенія). Екіпаж судна – 21 моряк, з яких 17 є громадянами України, 3 – Російської Федерації та 1 – Латвії. Вантаж судна: 33 танки Т-72М1 та Т-72М1К; 6 комплектів 14,5 мм зенітно-кулеметних установок ЗПУ-4 із ЗІП; 150 комплектів гранатометів РПГ-7В із ЗІП; 6 одиниць бойових машин БМ-21 «Град»; 8 788 одиниць 125 мм боєприпасів ВОФ-36; 5 000 одиниць 125 мм боєприпасів ВБК-10; 18 490 шт. виробів 4С20 (комплекти елементів динамічного захисту танків).
Вантаж постачався згідно з міжнародним правом і національним законодавством за відповідним контрактом українським спецекспортером – Дочірнім підприємством ДК «Укрспецекспорт» Державною госпрозрахунковою зовнішньоторговельною та інвестиційною фірмою «Укрінмаш» до Міністерства оборони Республіки Кенія. Це була третя поставка по цьому (єдиному) контракту. Перші дві успішно виконані в 2007 році із дотриманням таких же стандартних процедур морського фрахту.
Кенія на міжнародному ринку торгівлі військовою технікою зарекомендувала себе добросовісним партнером при закупівлях зброї та надійності систем контролю за її використанням. Вона не належить до країн, щодо яких ООН та інші міжнародні органи встановили відповідні обмеження або санкції. Виходячи із сурового дотримання та непорушності норм міжнародного права, уряд України, як і багато інших світових держав, відкрито та прозоро співпрацює з урядом цієї країни в торгівлі зброєю.
Представники «Укрспецекспорту», безпосередньо в Кенії, провели відповідну перевірку умов виконання контракту та дотримання відповідних норм міжнародного права при закупівлі та використанні зброї. Вони також, разом зі спецслужбами України, координували свою роботу із зовнішніми партнерами, проводили постійний моніторинг виконання умов контракту.
Комісія з політики військово-технічного співробітництва та експортного контролю при РНБО дає свої висновки та дозволи згідно з чинним законодавством винятково за контрактами з так званими „проблемними” країнами ухвалюючи рішення колегіально, на підставі комплексних висновків причетних міністерств та відомств України. Оскільки Республіка Кенія не відноситься до списку „проблемних” країн, дозвіл на укладання контракту з Кенією давала урядова Державна служба Експортного контролю
Проходячи Суецький канал, капітан судна « Faina » надав, згідно з правилами, детальну інформацію адміністрації каналу про судно, вантаж та його маршрут. Судно і вантаж були застраховані за міжнародною системою CIF , а також полісом синдикату корпорації страхувальників Lloyd , та перестраховані. Для доставки вантажу Міністерству оборони Кенії був використаний максимально безпечний маршрут, який пролягав на відстані більше, аніж 200 миль від узбережжя Сомалі, згідно з рекомендаціями ООН для уникнення стандартних загроз піратських нападів. Як показує аналіз маршруту судна, його капітан виконав усі необхідні приписи і дотримувався затверджених лоцій.
Напад піратів на морське судно « Faina » 25 вересня 2008 року на досить великій відстані від берега (більше, аніж 200 миль) став у значній мірі несподіванкою, оскільки пірати вперше здійснили напад так далеко від узбережжя. Це засвідчує факт не лише розширення географії піратства біля Сомалі, особливу зухвалість їх поведінки, але й перетворення цього виду міжнародного тероризму в професійну систему і спосіб існування великої кількості добре озброєних і скоординованих племінних військових угруповань узбережної частини Сомалі. Це також демонструє слабкість, неефективність світової системи безпеки в частині боротьби з морськими піратами як видом прогресуючого морського тероризму.
На судні не було охорони. Його безпека у відкритому морі не була забезпечена і іншим чином. Разом з тим, згідно із Постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 1992 року №250 на Службу загальної безпеки Державної адміністрації морського транспорту України покладається „супроводження і охорона суден з цінним вантажем і суден, що перебувають в країнах поширення морського піратства й тероризму”, а також „розробка методичних рекомендацій та інструкцій щодо дій екіпажів суден у екстремальних ситуаціях, пов’язаних з морським піратством, тероризмом та іншими посяганнями на життя, здоров’я, честь і гідність пасажирів та членів екіпажів”. Урядом цього виконано не було .
В даний час судновласником ведуться перемовини із посередниками від піратів. Президент України, МЗС, Апарат РНБО всіма можливими способами сприяють цьому, контролюють поточну ситуацію, проводять постійну роботу з координації зусиль зі звільнення членів екіпажу із полону піратів та пошуку всіх можливих заходів, які би надали необхідні гарантії із забезпечення їх життя, здоров’я та отримання свободи. Головне завдання – це забезпечити життя екіпажу і якнайшвидше повернути його з полону в Україну.
Координаційна нарада спецслужб, причетних міністерств та відомств, експертів в Апараті РНБО рекомендувала відповідальному судновласнику виконати свій природний і законний обов’язок зі звільнення екіпажу і для цього пришвидшити переговори та забезпечити їх ефективність. При цьому пріоритетним має бути саме вирішення цієї проблеми винятково шляхом переговорів із піратами без застосування силових способів . Одночасно треба зважити, що можливість застосування в односторонньому порядку військового силового сценарію звільнення заручників у випадку, передбаченим резолюцією ООН № 1816 від 2 червня 2008 р. по ситуаціям з актами піратства в Сомалі може мати місце „з метою припинення піратства і озброєного розбою на морі”, в тому числі, і в територіальних водах Сомалі. Разом з тим, зважаючи на високу ступінь контролю з боку військово-морських сил коаліції над ситуацією, неможливість розвантаження піратами військового вантажу з судна, координаційна нарада розглядала його застосування як в цілому неприйнятного. Це є і позицією української влади.
Виходячи із Конституції України та чинного законодавства, відповідальним за експорт зброї, військових технологій та товарів подвійного призначення є уряд України. Контракт із Міністерством оборони Кенії здійснюється Державною компанією «Укрспецекспорт» під жорстким керівництвом Державної служби експортного контролю, безпосередньо підпорядкованої першому віце-прем’єр-міністру Кабінету Міністрів України. Вона дала дозвіл на контракт і була зобов’язана здійснювати постійний контроль за умовами його виконання.
Міністерство транспорту і зв’язку здійснює контроль за морським перевізником, дотримання міжнародного морського права із забезпечення морських перевезень, особливо при експорті зброї. Державна митна служба забезпечує контроль за виконанням митних процедур. Державна прикордонна служба забезпечує контроль законності перетину експорту зброї через державний кордон. Таким чином, торгівля зброєю в Україні перебуває під повним контролем уряду і є вагомою складовою його політики. Саме він відповідає за прозорість, законність, відповідність міжнародним правилам спец експорту товарів військового призначення .
У зв’язку з цим викликає глибоке занепокоєння заява Прем’єр-міністра України, що уряд « практично відсторонений від цієї діяльності » . Подібне може свідчити про втрату керованості Урядом надзвичайно важливої для України частини експортної політики – торгівлі зброєю і неприховану демонстрацію і бажання відмовитись від відповідальності за ситуацію із захопленням піратами екіпажу судна « Faina ». Вимога прем’єр-міністра про необхідність « припинити незаконну торгівлю зброєю » в контексті її загальної позиції створила всі посили до підриву довіри до України як відповідального члена ООН в торгівлі зброєю та іншими військовими товарами, активно працює на руйнацію конкурентоспроможності держави в цій особливій і надзвичайно чутливій сфері міжнародної торгівлі. Така позиція несподівано корелюється із деякими заявами українських конкурентів на міжнародному ринку зброї, які недобросовісно намагаються скористатись ситуацією із захопленням судна « Faina ». Небезпечним є й те, що в цей час пірати дали низку інтерв’ю BBC та іншим та іншим міжнародним інформагенствам, що зброя в трюмах « Faina » призначалась для Судану, що мало на меті виправдати цинічний акт піратства і було негайно спростовано як урядом Кенії, так і урядом Судану.
Уряд України, відповідно до принципів транспарентності демократичної і легітимної влади, зобов’язаний взяти на себе всю відповідальність і надати повну і об’єктивну інформацію щодо законності виконання контракту на постачання військової техніки, зброї Міністерству оборони Кенії, про ситуацію щодо звільнення заручників піратами біля узбережжя Сомалі на підставі висновків антикризового штабу на чолі із першим віце-прем’єр-міністром, та дезавуювати заяви прем’єр-міністра щодо незаконності торгівлі зброєю Україною, які створюють загрозу національній безпеці України.
Апарат РНБО звертається до Верховної Ради України прийняти звернення до Ради безпеки ООН, ОБСЄ, Ради Європи терміново розглянути ситуацію із нарощуванням інтенсивності морського піратства біля берегів Сомалі і прийняти дієві заходи з його ліквідації як загрозу миру та безпеки світу, життю та здоров’ю людей, їх свободам і свободі морського судноплавства.
Прес-служба Апарату РНБО закликає всіх учасників загальнонаціонального життя: владу, громадянське суспільство, журналістів, експертів дотримуватись відповідних моральних та цивілізованих принципів в суспільній дискусії навколо факту піратства щодо судна « Faina » і його екіпажу, беручи до уваги всю делікатність та особливу складність ситуації, яка постійно загрожує життю і здоров’ю людей та, перш за все, звертається до політиків не використовувати цей зухвалий акт міжнародного морського тероризму для політичної боротьби та підриву зовнішньополітичного іміджу України.
Прес-служба
Апарату Ради національної
безпеки і оборони України
комментарии [2]
05.10.2008 13:53 cactus
Зачем стока букаф? Если известно, что контракт заключал "Укрспецэкспорт", который находится в НЕПОСРЕДСТВЕННОМ подчинении (за уставом "Укрспецэкспорта", пункта 3) РНБО, кстати незаконно, несмотря на Конституцию (ВСЯ экономическая деятельность гос.компаний должна быть подчинена Кабмину, чему естественно противиться Ющерко).
А что хочет этой публикацией сказать "Тема"? Поддержать Богатыреву? Ющерко? Не верю что "Тема" не знает КТО РЕАЛЬНО торгует оружием в нашей стране. Можно было еще думать о честности этого контракта, если бы РНБО не начал так рьяно доказывать свою непричастность.
04.10.2008 00:14 Хорхе
А правильно побоялись подписаться, хотя и за эту анонимку прийдется шось мэкать, когда количество изделий сильно не сойдется. Оно и сейчас не сходится. Поэтому и задвигались: америкосы - спасти бухгалтера, а русаки - ткнуть носом в дерьмо, да прославиться.
также читайте[22.10.2024] [17.10.2024] [14.10.2024] [08.10.2024] [07.10.2024] [04.10.2024] |
по темеВновь на шашлыки?21. 11. 2024 | 21:10 , Олег Ельцов. ТЕМА Украина партизанская15. 11. 2024 | 11:45 , Бенджамин Кук Про Подоляка с Банковой и бабку с 16 этажа30. 10. 2024 | 18:50 , Олег Ельцов. ТЕМА ГШ ЗСУ участвует в краш-тесте25. 10. 2024 | 13:39 , Том Купер
22 ноября 2024
19 ноября 2024 17 ноября 2024 фототема (архивное фото) |
|||
новости | архив | фототема | редакция | RSS © 2005 - 2007 «ТЕМА» |