ТЕМА

країна без Ющенка та інших

29 мая 2008 | 13:23 , Олександр МИХЕЛЬСОН

Відтоді, як політична боротьба в Україні благополучно зникла, змінившись політичною гризнею, головним сюжетом у владі стали не якісь там плани реформ чи пропозиції щодо виходу з кризи, а можливі відставки тих чи інших конкретних осіб.


Відповідно, у ЗМІ все частіше з’являються різноманітні версії щодо відправлення на вільні хліби тих чи інших осіб, включно аж до Президента України. За законами жанру, найчастіше такі роздуми межують з пропагандою, причому з того боку межі, де, власне, розташована сама пропаганда.

Нещодавня фраза Юрія Луценка про те, що його можна зняти лише за його власною заявою, поданням Тимошенко чи у випадку смерті, і «хай Балога вибирає якийсь із цих способів», стала сакраментальною. І, є така підозра, не останньою на найближчий час. Відтак cайт "4post", цінуючи час своїх читачів, коротко проаналізував можливі шляхи зняття з посад перших та других осіб держави, щодо яких такі наміри мають інші перші та другі особи.

Одразу застережемо: ідеться про шляхи, прямо передбачені Законом. За фантазію та рівень правового цинізму політиків редакція ніякої відповідальності не несе.


Президент України

Матеріали про можливу відставку Віктора Ющенка вже почали з’являтись у вітчизняних ЗМІ. Утім, ця тема лишається на слуху з перших днів його президентства – так само, як і про відставку його попередника говорили всі десять років і п'ять місяців його повноважень.

Посада Президента України прекрасна тим, що його діяльність регламентується одним-єдиним актом – Конституцією України. Оскільки прийняття Закону про Президента блокується вже 12 років – спочатку Леонідом Кучмою, а тепер і його спадкоємцем.

Отже, звільнення з роботи Президента регламентується статтями 108 – 111 Основного закону. В першу чергу слід знати, що главу держави можна позбавити цього титулу у разі відставки, неможливості працювати за станом здоров’я, смерті та імпічменту – тобто винесення недовіри Верховною Радою.

Смерть є єдиною в житті річчю, яка дійсно гарантує всім землянам рівні права та обов’язки - в тому числі і неминучу відставку з посади - відтак спинятись на цьому моменті не будемо.

Відставка живого Президента можлива після прийняття присяги новообраним Президентом. І, звісно, вона можлива в будь-який момент за власною заявою глави держави. Щоб ніхто раптом не підробив таку заяву, Президент повинен особисто оголосити її на засіданні Верховної Ради.

Але вже з відставкою за станом здоров’я все складніше. За Конституцією, той факт, що Президенту не дозволяє працювати погане здоров’я, слід встановити на засіданні парламенту. Для цього сам парламент повинен офіційно звернутись до Верховного суду, який, у свою чергу, має внести назад у ВР письмове подання, і тоді вже депутати конституційною більшістю – тобто від 300 і більше – повинні прийняти рішення про відставку глави держави.

При цьому в справі повинен фігурувати, ясна річ, і «медичний висновок» - от тільки ст. 110 Конституції мовчить, хто і за якою процедурою має його висновувати.

Ну а зовсім швах справа з імпічментом. Знаменита ст. 111 встановлює досить детальну і розлогу процедуру винесення недовіри Президентові. В разі вчинення гарантом «державної зради або іншого злочину» імпічмент ініціюють 226 депутатів; в Раді створюється спеціальна комісія, до якої входять спеціальний прокурор і спеціальні слідчі; на підставі їхнього розслідування ВР двома третинами голосів пред’являє Президенту звинувачення (можна заочно); тоді Верховний суд нарешті перевіряє, чи справді той Президент вчинив злочин.

І, нарешті, після висновку Конституційного суду про дотримання усіх процедур депутати можуть зробити українського лідера безробітним. Для цього потрібно усього лише три чверті голосів від повного складу ВР – тобто 337.

Експерти десятки, коли не сотні, разів вказували на певну розмитість цієї і без того складної процедури – зокрема на юридичну незрозумілість фрази про «державну зраду та інші злочини». Однак головною бідою завжди було те, що статус спеціальних комісій вкупі зі спеціальним прокурором і не менше спеціальними слідчими не був урегульований відповідним законом. А та ж Конституція в ст. 90 прямо вимагає, щоб даний закон був.

Леонід Кучма такий закон ветував, або й просто не дозволяв його прийняття. За Віктора Ющенка справа наче зрушила з місця: після довгих перипетій «антикризова коаліція» в березні 2007 року наче б то закон прийняла. Але його знову ветували, і вже після позачергових виборів та створення «демократичної коаліції» ВР дала спеціальне роз’яснення: закон про спецкомісії не діє.

Таким чином, імпічмент Президента України за наявної законодавчої бази не-мож-ли-вий.


Прем’єр-міністр та уряд

Як і глава держави, глава уряду може заявити про добровільну відставку. Щоправда, якщо держава має шанси пережити відставку Президента, то уряд, за Конституцією, повинен іти разом зі своїм очільником.

Звісно ж, глава уряду може і померти. У цьому випадку іншим членам Кабміну, на щастя, достатньо знов-таки просто звільнитися.

Їдьмо далі. Як передбачає Конституція, уряд складає повноваження перед новообраною Верховною Радою. Окрім того, парламент завжди може винести Кабінету резолюцію недовіри. Таке питання, згідно із новою редакцією Закону про Кабмін, вноситься до ВР Президентом чи третиною депутатів, а для прийняття рішення потрібно лише 226 депутатів із 450-ти.

При цьому на звільнення міністрів депутатам відводиться десять днів з моменту реєстрації подання.

Для того, щоб уряди не мінялись аж надто часто, законами передбачено запобіжники: наприклад, піднімати питання про недовіру уряду можна тільки один раз протягом однієї сесії. Крім того, не можна звільняти Кабмін протягом року після затвердження його програми та в останній рік роботи ВР.

Саме тому, зокрема, Тимошенко так наполягала на затвердженні програми свого уряду. Однак головне, що заважає опонентам нинішнього Кабміну відставити його вже зараз – це норма тієї ж Конституції про формування нового уряду.

Адже у разі відставки центрального органу виконавчої влади з будь-яких причин парламент протягом 60-ти днів повинен сформувати новий (ці два місяці попередній уряд продовжує працювати у статусі в. о.). Якщо Рада не встигне з такою справою, вона підлягає розпуску Президентом. Тобто взагалі-то на цей рахунок є різні точки зору – юристи з Банкової, наприклад, впевнені, що Конституція ніде не наказує Президентові розпускати ВР, а лише дозволяє йому це зробити. Але покладатись на ласку глави держави депутати, ясна річ, не хочуть.

Між тим, для створення нового уряду, знову за Конституцією, парламент повинен мати коаліцію. Отут і є той наріжний камінь, що захищає жінку з косою. Адже нинішня коаліція сформувати інший уряд очевидно нездатна. А для створення нової коаліції – у форматі тієї ж таки «ширки» - необхідне рішення від більшості складу або фракції БЮТ, або фракції НУНС.

Для першої це – 79 осіб, для другої – 37, і ні там, ні там необхідної кількості наразі не набирається...


Міністри

Є, однак, і ще один спосіб позбутись небажаного уряду. Цей спосіб також має безпосереднє відношення до права – але не конституційного, а кримінального.

Тут ми повертаємось до глави МВС Юрія Луценка, який хоробро твердить, що заради відставки з посади його можна хіба що вбити, якщо Тимошенко не здасть.

Водночас знавці кримінального права твердять, що справу про бійку Луценка з мером Києва Леонідом Черновецьким невипадково перекваліфікували в «посадовий злочин». Безумовно, це звучить анекдотично, та й не факт, що обвинувачення не розсиплеться з огляду на недотримання всіх процедур. Однак це дійсно може бути неважливим, тому що в Кримінально-процесуальному Кодексі, наприклад, є стаття 147, яка говорить: «В разі притягнення посадової особи до відповідальності за посадовий злочин... слідчий зобов’язаний відсторонити її від посади, про що виносить мотивовану постанову».

Очевидно, саме про це говорив на вчорашній прес-конференції Луценко, лякаючи журналістів «силовим захопленням» МВС та тим, що на Банковій на його місце вже підібрали якогось в. о. Шкода лише, що Юрій Віталійович висловився так плутано...

Саме по собі відсторонення, звісно, не означає відставки. Однак після цього дотиснути до відставки вже буде справою техніки. В крайньому разі завжди можна запроторити людину на тиждень-другий за грати, після чого послатись на норми антикорупційного законодавства. А воно прямо вимагає від безпосереднього начальства запротореного дати санкцію на його звільнення з посади.

Принадність такого підходу в тому, що в такий спосіб можна звільнити будь-яке крісло, крім захищеного законодавчим імунітетом. Таким імунітетом захищені Президент, депутати ВР та судді. Але ніяк не міністри. Включаючи главу Кабміну.

До речі, з оточення Тимошенко останніми днями активно виходять чутки про те, що Генпрокуратура та/чи СБУ активно «взяли в розробку» цілу низку міністрів. Називають, зокрема, міністра Кабміну Петра Крупка, міністра фінансів Віктора Пинзеника та міністра охорони навколишнього середовища та природних ресурсів Георгія Філіпчука (невже привіт від Vanco?).

За бажання так можна дійти і до самої Тимошенко.


Балога

Навряд чи читач здивується, дізнавшись, що найлегше звільнити з посади нині вже, схоже, «не першу, але й не другу особу в державі» - керівника президентського Секретаріату Віктора Балогу.

Адже його посада не згадується не те що в Конституції, а й узагалі у жодному законі України. Як створення, так і вся діяльність президентської канцелярії регламентована винятково указами та іншими актами глави держави.

Відтак, Віктора Балогу – або будь-кого на його посаді – можна позбавити кабінету, зарплатні та службового авто одним розчерком президентського пера. Теоретично, звісно - за наявності причин, сформульованих законодавством про державну службу та боротьбу з корупцією. Але на практиці - і просто під настрій.

Звідки випливає, що конкретно сьогодні конкретно цього чиновника звільнити складніше, ніж навіть главу держави.
Джерело: сайт "4post"

Комментировать статью
Автор*:
Текст*:
Доступно для ввода 800 символов
Проверка*:
 

также читайте

по теме

Как нардеп Продивус руководил Ровенщиной и контролировал янтарные прииски

02. 09. 2024 | 09:10 , ТЕМА

Об этом криминальном герое доводилось писать в далеком 2014 году. Со свержением банды Яныка и подельников Саши-Стоматолога, контролировавших нелегальную добычу янтаря в Полесье, этот вид бизнеса остался бесхозным. Для передела собственности немедленно выдвинулся тогдашний БЮТовец Продивус с боевиками. Это была славная битва! А потом про янтарный беспредел возопил свежеиспеченный министр внутренних дел Аваков и добился-таки ввода в Полесье бойцов Нацгвардии. Бойцы завезли помпы, установили их в полковых палатках и начали мыть… Продивус был теневым хозяином Ровенщины. Об этом на записях Мельниченко докладывал Кучме еще министра Кравченко. Сегодняшний его статус неизвестен. Ссылку на нашу статью десятилетней давности приведем в конце текста, а начнем с фабулы недавнего решения суда по событиям того периода.

фототема (архивное фото)

© фото: .

Lasse Persson

   
новости   |   архив   |   фототема   |   редакция   |   RSS

© 2005 - 2007 «ТЕМА»
Перепечатка материалов в полном и сокращенном виде - только с письменного разрешения.
Для интернет-изданий - без ограничений при обязательном условии: указание имени и адреса нашего ресурса (гиперссылка).

Код нашей кнопки: