ТЕМА

Кабмін на війну з корупцією зібрався

31 декабря 2009 | 09:02 , Олена Мельник, для ТЕМИ

З квітня 2009 року Юрій Сухов головний антикорупційник уряду Юлії Тимошенко. Кандидат юридичних наук, колишній міліціонер та податківець, він є Урядовим уповноваженим з питань антикорупційної політики. Інтервь»ю з ним відбувалося напередодні доленосного рішення 241 депутата Верховної Ради і не менш виваженого кроку Президента України. В той час, коли міністр юстиції Микола Онищук оголосив про «згортання» антикорупційних реформ через «окремих представників законодавчої і судової системи».


     Чотири роки тому - 1 січня 2006 - Україна «вляпалася»: приєдналася до GRECO у прагненні здолати корупцію чи, принаймні, продемонструвати європейському світові свої наміри. Кілька років поспіль вітчизняні науковці та практики розробляли відповідне «вдосконалення законодавчої бази», що мало набути чинності з 1 січня 2010 року. Але втрутилися президентські перегони і Віктор Ющенко підтримав ініціативу «улюбленої» «Народної самооборони», а саме народного депутата Олега Новікова, про відтермінування трьох антикорупційних Законів на три місяці. Відтак, по-справжньому боротися з корупцією в Україні почнуть з 1 квітня – в День дурня! 
Наскільки серйозні наміри уряду здолати корупцію? З одного боку Кабмін проводить у грудні спеціальне засідання та ухвалює купу рішень, з іншого – Верховний Суд України та нардеп від «Народної самооборони» (у свідомості політичних аналітиків –  «симпатики» БЮТ) намагаються оскаржити у Конституційному Суді три антикорупційні Закони?
- Позиція Верхового Суду України - не є позицією уряду. Вони не збігаються. Уряд вважає, що ці Закони потрібно впроваджувати. Їх потрібно починати застосовувати, бо люди невдовзі перестануть вважати хабар злочином. У суспільствізневільовано межу сприйняття законних і незаконних дій.  
- Повертаючись до антикорупційного пакету…
- Дійсно, лунає багато критики. Наприклад, прокуратуру не влаштовує обмеження їхніх повноважень і не віднесення до спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції. (Утім, за неофіційною інформацією, генпрокурор Олександр Медведько – прихильник впровадження антикорупційного пакету саме з 1 січня 2010 року – авт.)
МВС взагалі наводить цікавий аргумент критики – без благодійної допомоги міліція далі не зможе працювати! Правоохоронний орган існує завдяки благодійникам?!  Але ж відомо, що безкоштовний сир – лише у пасці. За цю благодійну допомогу, мабуть, якось розраховуються…
Що не влаштовує Верховний Суд України?  Я не бачив їхніх матеріалів… Але також є проблема пов’язана із недостатнім фінансуванням судової гілки.
Загалом, я визнаю, що антикорупційні Закони не є досконалими, їх потрібно відшліфовувати. Там є деякі колізійні норми. Але зупиняти їх не слід, бо вони мають відіграти вагому роль у наведенні правопорядку в Україні.
Дехто вважає, що очолювана Вами інституція у майбутньому стане вітчизняним ФБР – Антикорупційним Бюро….
Ні, це різні речі. Урядовий уповноважений не бореться з корупцією, його головне завдання – формування і забезпечення реалізації антикорупційної політики. Враховуючи те, що кожне міністерство чи відомство має власний підхід до протидії корупції, Урядовий уповноважений має вибудовувати єдину консолідовану позицію, бути рушієм у створенні відповідної нормативної бази і забезпеченні єдиних підходів до її впровадження на рівні органів виконавчої влади.
Якщо ж буде утворено Національне Бюро Антикорупційних Розслідувань – воно буде центральним органом виконавчої влади. Урядовий уповноважений допомагатиме йому у створенні відповідних правових підвалин діяльності, а також координувати його роботу з іншими владними структурами. 
З наступного року в кожному міністерстві, відомстві та облдержадміністраціях мають запрацювати антикорупційні підрозділи згідно з Законом «Про засади запобігання та протидії корупції». Сфера їхньої компетенції, в тому числі, конфлікти інтересів, фінансовий контроль за публічними службовцями, спец перевірки кандидатів на державну службу. Чисельність підрозділів визначатимуть керівники органів, де вони утворюються. А от структура - затверджуватиметься за погодженням з Урядовим уповноваженим.
Нині у Міністерстві внутрішніх справ або у Державній податковій адміністрації  є підрозділи внутрішньої безпеки. Яка доля на них чекає?  
Вони мають бути трансформовані в антикорупційні підрозділи. Будуть призначені нові керівники або перепризначені нинішні. І триватиме подальша робота. Звичайно, такі підрозділи мають співпрацювати зі своїми міністрами, зокрема, постійно інформувати про стан справ, але водночас вони будуть спиратися і на Урядового уповноваженого. Якщо їхній роботі заважатимуть – вони зможуть звернутися безпосередньо до мене і отримати допомогу.
До речі, на антикорупційному засіданні уряду у грудні відбулася певна дискусія між прем’єром Юлією Тимошенко та керманичем МВС Юрієм Луценком щодо місця Антикорупційного Бюро в системі органів влади.
Позиція пана Луценко, м’яко кажучи, необґрунтована. Антикорупційне бюро не може входити до складу будь-якого міністерства, воно не має підпорядковуватися міністрові, який є політичною фігурою. НБАР має бути поза політикою, а його керівник -    незалежним від будь якого міністра, адже матиме право порушувати справи й щодо самих міністрів також.
Утворення Національного бюро антикорупційних розслідувань передбачає зареєстрований ще в липні минулого року законопроект. Автори -  Рябека, Джига, Калєтнік та інші.
Уряд його концептуально підтримує. Він може бути ухвалений у першому читанні, а потім доопрацьовуватиметься. Бо там дуже заплутана процедура призначення керівника Бюро – створюється навіть спеціальна конкурсна комісія у складі депутатів, прем’єр-міністра, ще когось…
Ваша позиція щодо антикорупційної експертизи нормативно-правових актів?
У Законі прописано два різновиди такої експертизи. Перший – громадськістю. Другий – відповідними фахівцями. Механізм антикорупційної експертизи вже працює. Порядок її проведення затверджено ще у вересні.  
Які документи вже завернули?
Не так багато. Нині у нас на експертизі перебуває три десятки актів. По 22 документах роботу завершено: ми повернули 30% –  вони не потрапили на розгляд уряду.   
Чи проводилася антикорупційна експертиза повторного рішення Кабміну (від 26 листопада 2009 р.) про держгарантії китайського кредиту в 400 млн. доларів під виробництво автомобілів для інвалідів? За місяць до цього, у жовтні, Президент Ющенко зупиняв дію аналогічної урядової постанови. Мотивація – порушення Закону про держбюджет.
Ми здійснюємо експертизу лише проектів рішень. Якщо рішення набуло чинності - його експертиза не передбачена законодавством. Стосовно Вашого питання, я не пригадую відповідного акту. Здається, на той час ми ще не проводили антикорупційної експертизи. 
Згідно грудневої постанови Кабінету Міністрів, Урядовий уповноважений утворює робочі групи з перевірки «організації роботи в центральних та місцевих органах виконавчої влади стосовно дотримання ними вимог антикорупційного законодавства». 
Особисто я не братиму участі в таких перевірках. Мої функції – координація. Але Урядовий Уповноважений має реагувати на системні порушення антикорупційного законодавства в конкретному відомстві. Спочатку він інформує уряд, а потім, не самостійно, а за дорученням уряду, організовує ці перевірки.
Ось, наприклад, відома історія з Міністерством оборони. Як потрібно було реагувати на ті правопорушення? Потрібно було створити відповідну групу. А що було: спочатку перевіряло Контрольно-ревізійне управління, потім віддало матеріали МВС, потім до прокуратури, і ті матеріали пішли по інстанціях, і ні до чого не призвели…. Хоча, наголошую, висновок КРУ досі не скасовано. Тобто, він є чинним і за ним встановлено системні фінансові порушення. Так, до кримінальної або адміністративної відповідальності не притягнуто жодної людини. Але порушення є і акт про них ніхто в суді не скасував.  
(Раніше заступник глави секретаріату Президента України - Уповноважений з питань контролю за діяльністю СБУ Петро Шатковський заявляв про «безпідставність звинувачень прем»єр-міністром Тимошенко керівництва Міноборони» – авт.)
Або інша ситуація, пов’язана із закупівлею медпрепаратів Міністерством охорони здоров’я.
Маєте на увазі скандал із протигрипозними ліками?
Так. Це питання мала б відпрацювати відповідна робоча група – зайшла, провела комплексну перевірку і поінформувала уряд. Але зараз там вже працює прокуратура і ми не можемо втручатися.  
В майбутньому такими проблемами займатиметься згадана група фахівців. Як це діятиме? Є факти зловживань – Урядовий Уповноважений визначає склад робочої групи і вони розпочинають перевірку. Чому до складу групи потрібно ввести представників різних органів? Бо коли КРУ починає фінансову перевірку, то МВС має здійснювати її оперативне супроводження – щоб не приховували документи або не спробували втекти. Податкова служба може подивитися, наприклад, контрагентів з якими були фінансові взаємини. Фінансовий моніторинг - відслідкувати рух коштів.   Головна держслужба – провести службове розслідування. Тобто, питання дотримання антикорупційного законодавства потрібно відпрацьовувати всебічно. Але це не означає, що вже завтра почнуться тотальні перевірки. Це буде, швидше,  виключення з правил. 
За урядовою постановою до цих перевірок залучається і СБУ, зокрема, Головне управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю…
Спочатку Служба безпеки погодилася з пропозицією, потім там стали казати, що СБУ не є центральним органом виконавчої влади. Але оскільки проект рішення на той час вже пройшов погодження відповідного урядового комітету, усе лишилося так як воно є.
А чому до ініційованих урядом перевірок не залучатимуть представників прокуратури, юстиції,  митниці?
Уряд не може зобов’язати прокуратуру брати участь у роботі такої групи. Ми їм пропонували, але вони відмовилися. Мовляв, це вплине на незалежність роботи органів прокуратури. Міністерство юстиції не має відповідних повноважень щодо переслідувань за корупційні вчинки. А митники? Ми вважаємо, що їхні питання спроможні відпрацювати податкові органи. Як правило, працівники митної служби не беруть участі у перевірках – це не їхні функції.
Уявімо: така спільна група правоохоронців і контролерів напрацювала матеріали -  що далі?
Керівник групи зводить їх у єдиний документ, потім передає Урядовому Уповноваженому і той доповідає на засіданні уряду. І вже Кабінет Міністрів ухвалює рішення.
Ну, а якою буде процесуальна реалізації? Документи перевірки прем’єр знову спрямовуватиме до Генеральної прокуратури…
Чому тільки до Генпрокуратури? Є Міністерство внутрішніх справ. Якщо під час перевірки встановлено склад злочину, незалежно від рішення уряду, міліція має порушити кримінальну справу. Навіть якщо це – посадовий злочин. Інша справа, що розслідувати посадові злочини щодо вищих посадовців МВС не може і передає провадження прокуратурі.
Зрозуміло,  у прокуратурі все воно знову загине… Та ж сама пісня.
Думаю, після виборів ситуація зміниться.
Ви маєте на увазі термінове ухвалення норми про альтернативну підслідність?
Або альтернативна підслідність, або реформування кримінальної юстиції, або в Генеральній прокуратурі буде змінено керівництво… Я не беруся робити конкретних прогнозів, але сподіваюся, що просування у цьому питанні відбудеться.
Антикорупційні закони передбачають підвищення впливу громадських організацій і ЗМІ.
Зверніть увагу: в назві Закону йдеться не про боротьбу з корупцією, а про засади запобігання корупції. Відповідно до цього, а також власного бачення проблеми (ще в серпні 2009 року затверджено план заходів щодо антикорупційної політики) уряд робитиме наголос саме на профілактиці. Ми намагаємося максимально залучити до цього процесу громадськість, щоб, як говорять, відкрити шлюзи для громадського впливу. Тому всі останні антикорупційні рішення Кабінету Міністрів пройшли громадське обговорення.
А до перевірок, ініційованих Урядовим Уповноваженим, представники громадськості залучатимуться?
Думаю, це буде певною проблемою. Вже зараз почали звертатися – хочу перевірити там і там… Але чинне законодавство встановлює обмеження щодо доступу до службової інформації та кримінальних справ. Тому алгоритм взаємодії з громадськістю щодо перевірок ще буде відпрацьовуватися.  
 
 



Комментировать статью
Автор*:
Текст*:
Доступно для ввода 800 символов
Проверка*:
 

также читайте

по теме

Как нардеп Продивус руководил Ровенщиной и контролировал янтарные прииски

02. 09. 2024 | 09:10 , ТЕМА

Об этом криминальном герое доводилось писать в далеком 2014 году. Со свержением банды Яныка и подельников Саши-Стоматолога, контролировавших нелегальную добычу янтаря в Полесье, этот вид бизнеса остался бесхозным. Для передела собственности немедленно выдвинулся тогдашний БЮТовец Продивус с боевиками. Это была славная битва! А потом про янтарный беспредел возопил свежеиспеченный министр внутренних дел Аваков и добился-таки ввода в Полесье бойцов Нацгвардии. Бойцы завезли помпы, установили их в полковых палатках и начали мыть… Продивус был теневым хозяином Ровенщины. Об этом на записях Мельниченко докладывал Кучме еще министра Кравченко. Сегодняшний его статус неизвестен. Ссылку на нашу статью десятилетней давности приведем в конце текста, а начнем с фабулы недавнего решения суда по событиям того периода.

фототема (архивное фото)

© фото: Noname

Немецкая научно-исследовательская станция Neumayer III начала свою работу по исследованию Антарктиды 20 февраля. Строительство станции обошлось Германии в 39 млн евро. Neumayer III сможет функционировать в течение 25-30 лет.

   
новости   |   архив   |   фототема   |   редакция   |   RSS

© 2005 - 2007 «ТЕМА»
Перепечатка материалов в полном и сокращенном виде - только с письменного разрешения.
Для интернет-изданий - без ограничений при обязательном условии: указание имени и адреса нашего ресурса (гиперссылка).

Код нашей кнопки: