Реформа МВД: не прекращая безнадежные попытки. Часть 2
21 августа 2014 | 09:34 , Владимир Батчаев, эксперт Центра исследований правоохранительной деятельности
У 2013 році Міністерство внутрішніх справ України визнало такими, що не підтвердилися, 96% скарг громадян про порушення своїх прав в міліції. Проект змін до «Інструкції про порядок проведення службових розслідувань в органах внутрішніх справ України» пропонує доповнення, які, зокрема, наділяють цивільну особу правами учасника службового розслідування, створюють нормативні запобіжники від можливих утисків цих прав з боку посадової особи ОВС та забезпечують більший рівень прозорості службового розслідування.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту внесення змін до «Інструкції про порядок проведення службових
розслідувань в органах внутрішніх справ України» (затверджена наказом
МВС України від 12.03.2013 №230, який зареєстрований в Міністерстві юстиції
України 02.04.2013 за №541/23073)
І. Обґрунтування необхідності прийняття проекту
Відповідно до статистичних даних форми звітності 1-ДПЛ «Про стан дотримання прав людини в діяльності органів внутрішніх справ», у 2013 році Міністерство внутрішніх справ України визнало такими, що не підтвердилися, 96% скарг громадян про порушення своїх прав в міліції.
Подібна статистика є очевидним індикатором неспроможності органів внутрішнього контролю МВС виконувати одну зі своїх головних місій – ефективно розслідувати факти неправомірних дій правоохоронців та забезпечувати виконання щодо них принципу невідворотності покарання за вчинені протиправні дії.
Той факт, що переважна більшість співробітників органів внутрішніх справ, які порушували закон, не притягуються до відповідальності, є чи не головним чинником того високого рівня корупції та злочинності в органах внутрішніх справ, який спостерігається в Україні з року в рік.
В свою чергу, очевидна для всіх неготовність Міністерства внутрішніх справ забезпечити об’єктивний розгляд звернень громадян, викликає у суспільстві зневіру у щирості намірів реформувати правоохоронні органи.
Проблема неефективного відомчого розслідування повідомлень громадян про порушення своїх прав у міліції існує тривалий час, проте, за роки незалежності України, не можна вказати на, навіть, незначні успіхи Міністерства внутрішніх справ у її вирішенні. Подібний стан справ має місце з багатьох причин, однією з яких є хибна спрямованість відомчої нормативно-правової бази МВС України - директивні документи, що врегульовують порядок службового розслідування в органах внутрішніх справ, не орієнтовані на захист інтересів цивільних осіб, які постраждали він незаконних дій співробітників, а отже не гарантують об’єктивність проведення такого розслідування.
ІІ. Сутність проекту
Наразі громадянин, який звернувся зі скаргою на дії співробітників міліції, фактично позбавлений можливості впливати на хід службового розслідування за своєю скаргою, оскільки існуюча в МВС України практика проведення такого розслідування побудована з пріоритетним врахуванням інтересів самої міліції.
Проект пропонує внести до «Інструкції про порядок проведення службових розслідувань в органах внутрішніх справ України» доповнення та зміни, які усувають подібну нерівноправність - наділяють цивільну особу правами учасника службового розслідування, створюють нормативні запобіжники від можливих утисків цих прав з боку посадової особи ОВС та забезпечують більший рівень прозорості службового розслідування.
З цією метою, до Інструкції пропонується внести наступні доповнення і зміни:
1. Ввести поняття «суб’єкт звернення», під яким розуміти фізичну особу або представника юридичної особи, за зверненням якої проводиться службове розслідування.
2. Передбачити необхідність проведення службового розслідування у випадку порушення співробітником міліції «Правил поведінки та професійної етики осіб рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ України».
3. Передбачити необхідність проведення службового розслідування у випадку оприлюднення повідомлень про протиправні дії співробітників міліції у засобах масової інформації.
4. Передбачити необхідність проведення службового розслідування силами інспекції з особового складу у випадку отримання інформації про скоєне співробітником міліції порушення прав, свобод та законних інтересів громадян, а також недотримання ним «Правил поведінки та професійної етики осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ України».
5. Змінити в інтересах суб’єкта звернення визначення поняття «дата завершення службового розслідування», зокрема датою завершення службового розслідування вважати не дату затвердження висновку за його результатами, а дату вручення суб’єкту звернення копії цього висновку або дату направлення на його адресу повідомлення про можливість отримання такої копії.
6. Розділ VІ Інструкції «Права та обов’язки учасників службового розслідування» доповнити окремим пунктом «Права суб’єкта звернення», у якому, зокрема, передбачити право цього суб’єкта брати участь у проведенні службового розслідування за своїм зверненням. В тому числі :
- давати усні чи письмові пояснення, а також робити заяви державною або іншою мовою, якою він володіє, та користуватися послугами перекладача;
- ознайомлюватися та вивчати зібрані виконавцем матеріали службового розслідування (крім випадків, коли це заборонено законодавством України), а також висловлювати свої зауваження, в тому числі й письмово, щодо порядку, об’єктивності та повноти службового розслідування на будь-якому етапі його проведення;
- подавати та вимагати долучити до матеріалів службового розслідування особисто зібрані письмові пояснення, документи, фото-, відео-, аудіо та інші матеріали, які, на думку суб’єкта звернення, повинні бути враховані при прийнятті рішення за результатами службового розслідування;
- ініціювати проведення виконавцем опитування працівників ОВС, інших осіб (за їх згодою), а також одержання виконавцем від органів державної влади, місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб інформації, яка, на думку суб’єкта звернення, повинна бути врахована при прийнятті рішення за результатами службового розслідування;
- в разі потреби, на будь-якому етапі службового розслідування, залучати фахівців в області права, експертів, представників правозахисних організацій чи інших осіб на власний розсуд для отримання консультацій, що можуть сприяти службовому розслідуванню, а також для проведення незалежних експертиз та правового аналізу зібраних виконавцем матеріалів;
- за наявності обґрунтованих сумнівів у неупередженості, об’єктивності та компетентності виконавця, письмово ініціювати його заміну на іншу службову особу органу (підрозділу) внутрішніх справ, якому доручено проведення службового розслідування;
- бути ознайомленим під підпис з матеріалами та висновком службового розслідування перед його затвердженням. У разі незгоди з порядком проведеного службового розслідування або зі змістом висновку, в тому числі і зі вказаними у резолютивній частині пропозиціями або заходами, суб’єкт звернення має право відмовитися від візування висновку службового розслідування та письмово повідомити про свої обґрунтовані заперечення, претензії та пропозиції заповнивши «Картку зауважень суб’єкта звернення».
- отримати завірені у встановленому порядку копії «Картки зауважень суб’єкта звернення» та висновку службового розслідування, оформленого з дотриманням вимог Закону України «Про захист персональних даних» та «Про державну таємницю».
7. Доповнити перелік обов'язків виконавця, який проводить службове розслідування, пунктами, що узгоджують ці обов’язки з правами суб’єкта звернення. Зокрема, до обов’язків виконавця додати наступні:
- проінформувати суб’єкта звернення про його права, як учасника службового розслідування
- на вимогу суб’єкта звернення, прийняти та приєднати до матеріалів службового розслідування зібрані ним особисто письмові пояснення інших осіб, документи, фото, відео, аудіо та інші матеріали;
- на вимогу суб’єкта звернення, додатково опитати працівників ОВС, інших осіб (за їх згодою), а також направити офіційні запити про отримання інформації, документів чи інших матеріали до органів державної влади, місцевого самоврядування, юридичних або фізичних осіб;
- під підпис ознайомити суб’єкт звернення з матеріалами та висновком службового розслідування перед його затвердженням. У разі відмови суб’єкта звернення від візування висновку з причини незгоди з порядком проведеного службового розслідування або зі змістом висновку, видати йому «Картку зауважень суб’єкта звернення», яка, після заповнення, реєструється в канцелярії (секретаріаті) за місцем проходження служби виконавця та приєднується до матеріалів службового розслідування;
- протягом трьох робочих днів після затвердження висновку службового розслідування, вручити суб’єкту звернення копію вказаного висновку та копію «Картки зауважень суб’єкта звернення», оформлені з дотриманням вимог Законів України «Про захист персональних даних» та «Про державну таємницю», або надіслати на його адресу поштою (рекомендованим листом з повідомленням про вручення) чи за допомогою засобів телекомунікаційного зв’язку, листа з повідомленням про можливість отримання копій зазначених документів.
Копії у встановленому порядку завіряються печаткою органу (підрозділу) внутрішніх справ, якому було доручено проведення службового розслідування.
8. Доповнити розділ VIII Інструкції «Оформлення матеріалів службового розслідування» положеннями, які закріплюють вказані вище права суб’єкта звернення. Зокрема передбачити наступні доповнення:
- при проведенні службових розслідувань за зверненням фізичних або юридичних осіб, описова частина висновку повинна містити викладену у «Картці зауважень суб’єкта звернення» інформацію про наявність у цих осіб претензій, заперечень, пропозицій з подальшим обґрунтування неможливості або недоцільності їх усунення чи виконання;
- висновок службового розслідування підписується виконавцем (головою та членами комісії), візується суб’єктом звернення (при проведенні службового розслідування за зверненням фізичної або юридичної особи) та затверджується начальником, який призначив службове розслідування, або вищим прямим начальником.
ІІІ. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація запропонованого проекту не потребує додаткових витрат із Державного бюджету України.
IV. Прогнозований результат.
Прийняття проекту дозволить підвищити якість та об’єктивність, а отже, у кінцевому результаті - ефективність службових розслідувань фактів порушення прав і свобод громадян у міліції. В свою чергу, досягнуте проектом забезпечення дотримання принципів рівних прав співробітника міліції і цивільної особи під час службового розслідування, прозорості та справедливості прийнятих рішень і невідворотності покарання міліціонера за скоєне ним порушення закону, призведе, з одного боку, до загального покращення рівня дотримання прав і свобод людини в діяльності правоохоронних органів, з іншого – до покращення іміджу МВС України.
ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
до проекту внесення змін до «Інструкції про порядок проведення службових розслідувань в органах внутрішніх справ України» (затверджена наказом МВС України від 12.03.2013 №230, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02.04.2013 за №541/23073)
«Інструкція про порядок проведення службових розслідувань в органах внутрішніх справ України»
|
Зміст документа в існуючій редакції
|
Зміст документа із запропонованими змінами
(виділено шрифтом)
|
I. Загальні положення
…
1.2. Визначення та скорочення, що вживаються в цій Інструкції, мають такі значення:
виконавець - службова особа органу (підрозділу) внутрішніх справ, якій доручено проведення службового розслідування;
ВНЗ - вищі навчальні заклади Міністерства внутрішніх справ України;
ГУМВС - головні управління МВС України в Автономній Республіці Крим, областях та місті Києві;
МВС - Міністерство внутрішніх справ України;
особи РНС - особи рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ України;
службове розслідування - комплекс заходів, які здійснюються у межах компетенції з метою уточнення причин і умов подій, що стали підставою для призначення службового розслідування, ступеня вини особи (осіб), якою (якими) вчинено дисциплінарний проступок, а також з’ясування інших обставин;
УМВС - управління МВС України в областях, місті Севастополі та на транспорті.
|
I. Загальні положення
…
1.2. Визначення та скорочення, що вживаються в цій Інструкції, мають такі значення:
виконавець - службова особа органу (підрозділу) внутрішніх справ, якій доручено проведення службового розслідування;
ВНЗ - вищі навчальні заклади Міністерства внутрішніх справ України;
ГУМВС - головні управління МВС України в Автономній Республіці Крим, областях та місті Києві;
МВС - Міністерство внутрішніх справ України;
особи РНС - особи рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ України;
службове розслідування - комплекс заходів, які здійснюються у межах компетенції з метою уточнення причин і умов подій, що стали підставою для призначення службового розслідування, ступеня вини особи (осіб), якою (якими) вчинено дисциплінарний проступок, а також з’ясування інших обставин;
суб’єкт звернення – фізична особа або представник юридичної особи, за зверненням якої проводиться службове розслідування
УМВС - управління МВС України в областях, місті Севастополі та на транспорті.
|
II. Підстави для проведення службового розслідування
2.1. Підставами для проведення службового розслідування є порушення особами РНС службової дисципліни, у тому числі скоєння кримінальних або адміністративних правопорушень, знищення або втрата службових документів, доручених або охоронюваних матеріальних цінностей, вчинення особами РНС діянь, які порушують права і свободи громадян, службову дисципліну, інші події, пов’язані із загибеллю (смертю) осіб РНС чи їх травмуванням (пораненням), а також події, які сталися за участю осіб РНС і можуть викликати суспільний резонанс.
|
II. Підстави для проведення службового розслідування
2.1. Підставами для проведення службового розслідування є порушення особами РНС службової дисципліни, у тому числі скоєння кримінальних або адміністративних правопорушень, знищення або втрата службових документів, доручених або охоронюваних матеріальних цінностей, вчинення особами РНС діянь, які порушують права і свободи громадян, службову дисципліну, визначені правила поведінки та професійної етики, інші події, пов’язані із загибеллю (смертю) осіб РНС чи їх травмуванням (пораненням), а також події, які сталися за участю осіб РНС і можуть викликати суспільний резонанс.
|
2.2. Службове розслідування проводиться уповноваженим на те начальником у разі:
…
2.2.20. Отримання інформації про скоєння інших, не визначених підпунктами 2.2.1 - 2.2.19 цього пункту, дисциплінарних проступків, які уповноважена на призначення службового розслідування особа вважатиме достатніми для його проведення.
…
2.5. Підстави для призначення службового розслідування можуть міститися в службових документах осіб РНС, матеріалах перевірок, письмових зверненнях громадян України, осіб без громадянства та іноземців, депутатських запитах та зверненнях народних депутатів України, повідомленнях уповноважених органів досудового розслідування, заявах і повідомленнях інших правоохоронних органів, підприємств, установ і організацій незалежно від їх підпорядкування і форм власності, об'єднань громадян, засобів масової інформації або в інших документах, отриманих в установленому законодавством України порядку.
|
2.2. Службове розслідування проводиться уповноваженим на те начальником у разі:
…
2.2.20. Отримання інформації про скоєння особою РНС порушення визначених правил поведінки та професійної етики та інших, не визначених підпунктами 2.2.1 - 2.2.19 цього пункту, дисциплінарних проступків, які уповноважена на призначення службового розслідування особа вважатиме достатніми для його проведення.
…
2.5. Підстави для призначення службового розслідування можуть міститися в службових документах осіб РНС, матеріалах перевірок, письмових зверненнях громадян України, осіб без громадянства та іноземців, депутатських запитах та зверненнях народних депутатів України, повідомленнях уповноважених органів досудового розслідування, заявах і повідомленнях інших правоохоронних органів, підприємств, установ і організацій незалежно від їх підпорядкування і форм власності, об'єднань громадян або в інших документах, отриманих в установленому законодавством України порядку, а також у матеріалах, опублікованих засобами масової інформації.
|
IV. Компетенція окремих підрозділів МВС при проведенні службових розслідувань
…
4.4. За рішенням уповноваженого начальника працівники управління (відділів, секторів) інспекції з особового складу кадрових підрозділів відповідно МВС, ГУМВС, УМВС, ВНЗ та науково-дослідних установ МВС залучаються до проведення службових розслідувань при:
4.4.1. Реєстрації в Єдиному реєстрі досудових розслідувань відомостей про скоєне особою РНС кримінальне правопорушення або повідомлення особі РНС про підозру в учиненні нею кримінального правопорушення.
4.4.2. Скоєнні особою РНС корупційного правопорушення або надходженні подання спеціально уповноваженого суб’єкта у сфері протидії корупції.
4.4.3. Загибелі або травмуванні особи РНС.
4.4.4. Самогубстві або спробі самогубства особи РНС.
4.4.5. Застосуванні та використанні особою РНС вогнепальної зброї, спеціальних засобів або заходів фізичного впливу, що призвело до загибелі або поранення працівників міліції чи інших осіб.
4.4.6. Отриманні інформації про скоєння особою РНС дорожньо-транспортної пригоди, унаслідок якої загинула (и) чи отримала (и) тілесні ушкодження особа (особи) РНС чи цивільні особи.
4.4.7. Надходженні відомостей про скоєння адміністративного або кримінального правопорушення, дисциплінарних проступків керівниками органів та підрозділів внутрішніх справ, працівниками апаратів МВС, ГУМВС, УМВС, ВНЗ та науково-дослідних установ МВС.
|
IV. Компетенція окремих підрозділів МВС при проведенні службових розслідувань
…
4.4. За рішенням уповноваженого начальника працівники управління (відділів, секторів) інспекції з особового складу кадрових підрозділів відповідно МВС, ГУМВС, УМВС, ВНЗ та науково-дослідних установ МВС залучаються до проведення службових розслідувань при:
4.4.1. Реєстрації в Єдиному реєстрі досудових розслідувань відомостей про скоєне особою РНС кримінальне правопорушення або повідомлення особі РНС про підозру в учиненні нею кримінального правопорушення.
4.4.2. Скоєнні особою РНС корупційного правопорушення або надходженні подання спеціально уповноваженого суб’єкта у сфері протидії корупції.
4.4.3. Загибелі або травмуванні особи РНС.
4.4.4. Самогубстві або спробі самогубства особи РНС.
4.4.5. Застосуванні та використанні особою РНС вогнепальної зброї, спеціальних засобів або заходів фізичного впливу, що призвело до загибелі або поранення працівників міліції чи інших осіб.
4.4.6. Отриманні інформації про скоєння особою РНС дорожньо-транспортної пригоди, унаслідок якої загинула (и) чи отримала (и) тілесні ушкодження особа (особи) РНС чи цивільні особи.
4.4.7. Надходженні відомостей про скоєння адміністративного або кримінального правопорушення, дисциплінарних проступків керівниками органів та підрозділів внутрішніх справ, працівниками апаратів МВС, ГУМВС, УМВС, ВНЗ та науково-дослідних установ МВС.
4.4.8. Отриманні інформації про скоєне особою РНС порушення прав, свобод та законних інтересів громадян, а також недотримання Правил поведінки та професійної етики осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ України
|
V. Строки проведення службового розслідування
…
5.3. Завершення службового розслідування визначається датою затвердження начальником, який призначив службове розслідування, висновку за результатами службового розслідування (далі - висновок службового розслідування).
|
V. Строки проведення службового розслідування
…
5.3. Завершення службового розслідування визначається датою затвердження начальником, який призначив службове розслідування, висновку за результатами службового розслідування (далі - висновок службового розслідування).
У випадку, коли службове розслідування проводилось за зверненням фізичної або юридичної особи, його завершення визначається датою отримання суб’єктом звернення копії висновку службового розслідування або датою направлення на адресу цього суб’єкта поштою (рекомендованим листом з повідомленням про вручення) чи за допомогою засобів телекомунікаційного зв’язку листа з повідомленням про можливість отримання вказаного висновку.
У випадку, коли службове розслідування проводилося за матеріалами, опублікованими у засобах масової інформації, завершення службового розслідування визначається датою направлення на адресу цього засобу масової інформації поштою (рекомендованим листом з повідомленням про вручення) чи за допомогою засобів телекомунікаційного зв’язку копії висновку з результатами службового розслідування.
|
VI. Права та обов’язки учасників службового розслідування
…
6.2. Права та обов’язки виконавця (голови, членів комісії):
…
6.2.2. Обов'язки виконавця (голови, членів комісії):
дотримуватися вимог законодавства при проведенні службового розслідування, уживати необхідних заходів щодо недопущення порушення прав та законних інтересів учасників службового розслідування;
доповідати начальнику, який призначив службове розслідування, про виявлені порушення законодавства, вимог нормативно-правових актів, а також інші недоліки. Виявляти та досліджувати причини і умови, що сприяли скоєному дисциплінарному проступку, готувати пропозиції щодо їх усунення;
у разі відмови опитуваної особи надати пояснення в обов’язковому порядку документально засвідчити таку відмову складанням акта. Акт засвідчується підписами не менше двох осіб, одна з яких обов’язково повинна бути виконавцем. Акт у триденний строк з моменту складання в установленому порядку реєструється в канцелярії (секретаріаті) за місцем проходження служби виконавця, а в разі неможливості - в органі (підрозділі) внутрішніх справ, працівник якого допустив порушення, після чого вказаний акт приєднується до матеріалів службового розслідування.
У разі відмови особи надати пояснення на підставі статті 63 Конституції України цей факт документується за допомогою проставляння нею підпису на бланку пояснення, без складання акта.
Факт відмови від надання пояснень відображається у висновку, що складається за результатами проведеного службового розслідування;
у разі встановлення під час проведення службового розслідування ознак кримінального чи адміністративного правопорушення негайно доповідати про це відповідному начальнику для вирішення питання про передачу матеріалів до компетентних органів для прийняття рішення згідно з вимогами законодавства;
у разі виявлення в особи РНС, службових приміщеннях, у службовому автотранспорті предметів, речей, лікарських препаратів тощо, обіг яких згідно із законодавством заборонено або обмежено, а також предметів та речей, які надалі можуть стати речовими доказами, інформувати про це компетентні органи для документування та подальшого збереження доказової бази, з одночасним повідомленням про це начальника, який призначив службове розслідування;
у встановлений строк підготувати та подати на розгляд і затвердження начальнику, який призначив службове розслідування, висновок, підготовлений за його результатами;
після затвердження висновку службового розслідування за письмово оформленим бажанням особи РНС, стосовно якої проводилося службове розслідування, знайомити її із затвердженим висновком службового розслідування, а також з окремими матеріалами, зібраними в процесі його проведення в частині, яка її стосується, з дотриманням вимог законодавства;
за дорученням начальника, який призначив службове розслідування, інформувати зацікавлених осіб на їх вимогу про його результати;
здійснювати контроль за реалізацією викладених у висновку службового розслідування пропозицій та розроблених за результатами службового розслідування заходів, періодично інформувати начальника про хід усунення недоліків, які виявлені службовим розслідуванням;
виконавець (голова, члени комісії), який (які) проводив (ли) службове розслідування, є відповідальним (и) за повноту, усебічність і об'єктивність висновку службового розслідування та не повинен (ні) допускати розголошення інформації, яка стосується службового розслідування.
6.3. Права особи РНС, стосовно якої проводиться службове розслідування
…
|
VI. Права та обов’язки учасників службового розслідування
…
6.2. Права та обов’язки виконавця (голови, членів комісії):
…
6.2.2. Обов'язки виконавця (голови, членів комісії):
дотримуватися вимог законодавства при проведенні службового розслідування, уживати необхідних заходів щодо недопущення порушення прав та законних інтересів учасників службового розслідування;
доповідати начальнику, який призначив службове розслідування, про виявлені порушення законодавства, вимог нормативно-правових актів, а також інші недоліки. Виявляти та досліджувати причини і умови, що сприяли скоєному дисциплінарному проступку, готувати пропозиції щодо їх усунення;
у разі відмови опитуваної особи надати пояснення в обов’язковому порядку документально засвідчити таку відмову складанням акта. Акт засвідчується підписами не менше двох осіб, одна з яких обов’язково повинна бути виконавцем. Акт у триденний строк з моменту складання в установленому порядку реєструється в канцелярії (секретаріаті) за місцем проходження служби виконавця, а в разі неможливості - в органі (підрозділі) внутрішніх справ, працівник якого допустив порушення, після чого вказаний акт приєднується до матеріалів службового розслідування.
У разі відмови особи надати пояснення на підставі статті 63 Конституції України цей факт документується за допомогою проставляння нею підпису на бланку пояснення, без складання акта.
Факт відмови від надання пояснень відображається у висновку, що складається за результатами проведеного службового розслідування;
у разі встановлення під час проведення службового розслідування ознак кримінального чи адміністративного правопорушення негайно доповідати про це відповідному начальнику для вирішення питання про передачу матеріалів до компетентних органів для прийняття рішення згідно з вимогами законодавства;
у разі виявлення в особи РНС, службових приміщеннях, у службовому автотранспорті предметів, речей, лікарських препаратів тощо, обіг яких згідно із законодавством заборонено або обмежено, а також предметів та речей, які надалі можуть стати речовими доказами, інформувати про це компетентні органи для документування та подальшого збереження доказової бази, з одночасним повідомленням про це начальника, який призначив службове розслідування;
у встановлений строк підготувати та подати на розгляд і затвердження начальнику, який призначив службове розслідування, висновок, підготовлений за його результатами;
після затвердження висновку службового розслідування за письмово оформленим бажанням особи РНС, стосовно якої проводилося службове розслідування, знайомити її із затвердженим висновком службового розслідування, а також з окремими матеріалами, зібраними в процесі його проведення в частині, яка її стосується, з дотриманням вимог законодавства;
за дорученням начальника, який призначив службове розслідування, інформувати зацікавлених осіб на їх вимогу про його результати;
здійснювати контроль за реалізацією викладених у висновку службового розслідування пропозицій та розроблених за результатами службового розслідування заходів, періодично інформувати начальника про хід усунення недоліків, які виявлені службовим розслідуванням;
виконавець (голова, члени комісії), який (які) проводив (ли) службове розслідування, є відповідальним (и) за повноту, усебічність і об'єктивність висновку службового розслідування та не повинен (ні) допускати розголошення інформації, яка стосується службового розслідування.
У разі проведення службового розслідування за зверненням фізичної або юридичної особи, виконавець також зобов’язаний:
проінформувати суб’єкта звернення про його права, як учасника службового розслідування
на вимогу суб’єкта звернення, прийняти та приєднати до матеріалів службового розслідування зібрані ним особисто письмові пояснення інших осіб, документи, фото, відео, аудіо та інші матеріали;
на вимогу суб’єкта звернення, додатково опитати працівників ОВС, інших осіб (за їх згодою), а також направити офіційні запити про отримання інформації, документів чи інших матеріали до органів державної влади, місцевого самоврядування, юридичних або фізичних осіб;
під підпис ознайомити суб’єкт звернення з матеріалами та висновком службового розслідування перед його затвердженням. У разі відмови суб’єкта звернення від візування висновку з причини незгоди з порядком проведеного службового розслідування або зі змістом висновку, видати йому «Картку зауважень суб’єкта звернення», яка, після заповнення, реєструється в канцелярії (секретаріаті) за місцем проходження служби виконавця та приєднується до матеріалів службового розслідування;
протягом трьох робочих днів після затвердження висновку службового розслідування, вручити суб’єкту звернення копію вказаного висновку та копію «Картки зауважень суб’єкта звернення», оформлені з дотриманням вимог Законів України «Про захист персональних даних» та «Про державну таємницю», або надіслати на його адресу поштою (рекомендованим листом з повідомленням про вручення) чи за допомогою засобів телекомунікаційного зв’язку листа з повідомленням про можливість отримання копій вказаних документів.
Копії у встановленому порядку завіряються печаткою органу (підрозділу) внутрішніх справ, якому було доручено проведення службового розслідування.
6.3. Права особи РНС, стосовно якої проводиться службове розслідування
…
6.4. Права суб’єкта звернення
6.4.1. Суб’єкт звернення має право брати участь у проведенні службового розслідування, в тому числі :
давати усні чи письмові пояснення, а також робити заяви державною або іншою мовою, якою він володіє, та користуватися послугами перекладача;
ознайомлюватися та вивчати зібрані виконавцем матеріали службового розслідування (крім випадків, коли це заборонено законодавством України), а також висловлювати свої зауваження, в тому числі й письмово, щодо порядку, об’єктивності та повноти службового розслідування на будь-якому етапі його проведення;
подавати та вимагати долучити до матеріалів службового розслідування особисто зібрані письмові пояснення, документи, фото-, відео-, аудіо та інші матеріали, які, на думку суб’єкта звернення, повинні бути враховані при прийнятті рішення за результатами службового розслідування;
ініціювати опитування виконавцем працівників ОВС, інших осіб (за їх згодою), а також одержання виконавцем від органів державної влади, місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб інформації, яка, на думку суб’єкта звернення, має бути врахована при прийнятті рішення за результатами службового розслідування;
в разі потреби, на будь-якому етапі службового розслідування залучати фахівців в області права, експертів, представників правозахисних організацій чи інших осіб на власний розсуд для отримання консультацій, що можуть сприяти службовому розслідуванню, а також для проведення незалежних експертиз та правового аналізу зібраних виконавцем матеріалів;
за наявності обґрунтованих сумнівів в неупередженості, об’єктивності та компетентності виконавця, письмово ініціювати його заміну на іншу службову особу органу (підрозділу) внутрішніх справ, якому доручено проведення службового розслідування;
6.4.2. Суб’єкт звернення ознайомлюється під підпис з матеріалами та висновком службового розслідування перед його затвердженням. У разі незгоди з порядком проведеного службового розслідування або зі змістом висновку, в тому числі й зі вказаними у резолютивній частині пропозиціями або заходами, суб’єкт звернення має право відмовитися від візування висновку службового розслідування та письмово повідомити про свої обґрунтовані заперечення, претензії та пропозиції заповнивши «Картку зауважень суб’єкта звернення».
6.4.3. Суб’єкт звернення має право отримати завірені у встановленому порядку копії «Картки зауважень суб’єкта звернення» та висновку службового розслідування, оформленого з дотриманням вимог Закону України «Про захист персональних даних» та «Про державну таємницю».
|
VIII. Оформлення матеріалів службового розслідування
…
8.3. В описовій частині висновку службового розслідування викладаються встановлені при проведенні службового розслідування відомості про:
обставини, за яких особа (особи) РНС скоїла (и) дисциплінарний проступок або які стали підставою для призначення службового розслідування, а також те, чи мали вони місце взагалі;
час, місце, спосіб, мотив та мету вчинення дисциплінарного проступку, його наслідки (їх тяжкість), що настали у зв’язку з цим;
посаду, звання, прізвище, ім'я та по батькові, персональні дані (дата та місце народження, освіта, період служби в органах внутрішніх справ і на займаній посаді - з дотриманням вимог Закону України "Про захист персональних даних"), характеристику особи (зокрема, про наявність або відсутність у неї діючих дисциплінарних стягнень), винної в учиненні дисциплінарного проступку, та осіб, дії чи бездіяльність яких сприяли вказаним обставинам;
наявність причинного зв’язку між неправомірними діяннями особи РНС та їх наслідками;
умови, що передували скоєнню дисциплінарного проступку або спонукали до цього;
вимоги законодавства або посадові обов'язки, які було порушено;
наявність вини особи (осіб) РНС, обставини, що пом'якшують чи обтяжують ступінь відповідальності, а також ставлення до скоєного.
Також в описовій частині зазначаються відомості про залучення фахівців та дані про них, висвітлюються подані ними результати.
При проведенні службових розслідувань за фактами витоку секретної інформації зазначаються форма допуску до робіт, пов’язаних з державною таємницею, особи РНС, стосовно якої проводиться службове розслідування, або осіб, дані яких вказуються у висновку службового розслідування, а також номер, дата наказу про надання доступу до секретної інформації та найменування органу, який видав цей наказ.
…
8.7. Висновок службового розслідування підписується виконавцем (головою та членами комісії) та затверджується начальником, який призначив службове розслідування, або вищим прямим начальником.
|
VIII. Оформлення матеріалів службового розслідування
…
8.3. В описовій частині висновку службового розслідування викладаються встановлені при проведенні службового розслідування відомості про:
обставини, за яких особа (особи) РНС скоїла (и) дисциплінарний проступок або які стали підставою для призначення службового розслідування, а також те, чи мали вони місце взагалі;
час, місце, спосіб, мотив та мету вчинення дисциплінарного проступку, його наслідки (їх тяжкість), що настали у зв’язку з цим;
посаду, звання, прізвище, ім'я та по батькові, персональні дані (дата та місце народження, освіта, період служби в органах внутрішніх справ і на займаній посаді - з дотриманням вимог Закону України "Про захист персональних даних"), характеристику особи (зокрема, про наявність або відсутність у неї діючих дисциплінарних стягнень), винної в учиненні дисциплінарного проступку, та осіб, дії чи бездіяльність яких сприяли вказаним обставинам;
наявність причинного зв’язку між неправомірними діяннями особи РНС та їх наслідками;
умови, що передували скоєнню дисциплінарного проступку або спонукали до цього;
вимоги законодавства або посадові обов'язки, які було порушено;
наявність вини особи (осіб) РНС, обставини, що пом'якшують чи обтяжують ступінь відповідальності, а також ставлення до скоєного.
Також в описовій частині зазначаються відомості про залучення фахівців та дані про них, висвітлюються подані ними результати.
При проведенні службових розслідувань за зверненням фізичних або юридичних осіб, описова частина висновку повинна містити викладену у «Картці зауважень суб’єкта звернення» інформацію про наявність у цих осіб претензій, заперечень, пропозицій з подальшим обґрунтування неможливості або недоцільності їх усунення чи виконання;
При проведенні службових розслідувань за фактами витоку секретної інформації зазначаються форма допуску до робіт, пов’язаних з державною таємницею, особи РНС, стосовно якої проводиться службове розслідування, або осіб, дані яких вказуються у висновку службового розслідування, а також номер, дата наказу про надання доступу до секретної інформації та найменування органу, який видав цей наказ.
…
8.7. Висновок службового розслідування підписується виконавцем (головою та членами комісії), візується суб’єктом звернення (при проведенні службового розслідування за зверненням фізичної або юридичної особи) та затверджується начальником, який призначив службове розслідування, або вищим прямим начальником.
|
Реформа МВД: не прекращая безнадежные попытки. Часть 2
также читайте
|
|
по теме
21. 11. 2024 | 21:10 , Олег Ельцов. ТЕМА россия пугала-пугала ядерным ударом и наконец ударила ракетой, способной нести ядерные боеголовки. Американцы об этом знали наверняка, потому и закрыли посольство в Киеве. В ответ украинские власти не нашли ничего лучше, как обвинить партнеров в трусости и раздувании паники. А нашим вождям не приходило в голову, что руководство США и некоторых других стран, закрывших посольства, просто делает все, чтобы уберечь каждого своего гражданина, в том числе, в составе посольств за рубежом?.. Поэтому в ответ на такие обвинения других стран, обитателей банковой следует обвинить в идиотизме.
19 ноября 202417 ноября 2024
|